10 تا از دلایل مهم استرس و اضطراب که باید بشناسید!

 10 تا از دلایل مهم استرس و اضطراب که باید بشناسید!

دلایل اضطراب گاه مشخص و گاه پنهان است. چه خوب است در ابتدا عوامل مختلف استرس زا را شناسایی کنیم و سپس به دنبال درمان باشیم. درمان بدون پیدا کردن ریشه مشکل، بی فایده است.

مهمترین علت اضطراب چیست؟

هنوز نمی توان گفت که یک موضوع مشخص برای همه افراد مهمترین علت استرس و اضطراب است. اما یک سری دلایل اضطراب رایج وجود دارد که قطعاً دانستن آنها به درمان زودتر کمک می کند.

اضطراب در کار

حقیقت این است که در لیست دلایل اضطراب، استرس های شغلی نقش بسیار مهمی دارند. ما بیشتر زمان از روز خود را مشغول به کار هستیم. در یک نظرسنجی مشخص شده است که 70 درصد از مردم در محل کار خود رنج می برند. فشارهای کاری زیاد، زمان کاری طولانی و یا وجود سیستم کاری بسیار دشوار و دقیق سبب شده تا انرژی زیادی از افراد گرفته شود.

در این باره بیشتر بخوانید:

راه های کاهش اضطراب : 10 روش کاملا کاربردی

علائم اضطراب : علائم استرس و اضطراب شدید چیست؟

علائم فیزیکی اضطراب شدید : مهمترین علائم فیزیکی

بهترین قرص برای اضطراب اجتماعی : 5 تا از بهترین قرص های بازار برای اضطراب اجتماعی

 

البته بیکاری و پیدا نکردن کار نیز خود بخشی از عوامل استرس آور محسوب می شود. بسیاری از افراد نمیتوانند زمان بندی دقیقی روی کار خود داشته باشند و با مشکل روبرو می شوند.

علت استرس

 

ظاهر شخصی خود را قبول ندارید!

تجربه نشان داده است که بیش از 50 درصد از علت استرس و اضطراب و حتی افسردگی در بانوان، راضی نبودن از وضعیت ظاهری شان است. وجود لکه ها، چین و چروک های پوستی، اضافه وزن و ... از دلایل اضطراب محسوب می شود. در واقع این موارد سبب می شود که شخص اعتماد به نفس پایین تری داشته باشد و در نهایت با مشکلات زیادی روبرو می شود. افرادی که تصویر خوبی از خود در ذهنشان ندارند، در نهایت برای خودشان بسیار مسئله ساز خواهند شد.

مشکلات اجتماعی، مهمترین علت اضطراب

در بررسی های صورت گرفته اینطور به نظر می رسد که عوامل اجتماعی از مهمترین دلایل اضطراب محسوب می شوند. هر شخصی آرزو و آرمان هایی دارد که اگر به آن دست نیابد دچار استرس می شود. ایده های ذهنی شخص اگر به سمت رشد نرود در نهایت مساله ساز خواهد شد. دیده شده که مشکلات اجتماعی سبب اختلال در خوردن می شود. مشکلاتی که بانوان در محیط کار خود دارند در نهایت سبب بروز اضطراب در آنها می شود. ترد شدن توسط جامعه، عدم رعایت حقوق شهروندی، نبود امکانات اجتماعی و یا تبعیض جنسیتی از موارد مهم محسوب می شود.

اگر دلایل اضطراب را مرور کنید متوجه می شوید که بسیاری از افراد مدام در حال رقابت هستند. رقابت با دیگران، رقابت با دوستان و حتی رقابت با خودشان! افرادی که قصد دارند راه ده ساله را یک شبه طی کنند درگیر استرس و اضطراب خواهند بود. برنامه ریزی های عجیب و غریب نیز از عوامل اضطراب محسوب می شود و اهمیت زیادی دارد. به طور کلی اگر شخص بیش از ظرفیت و توان خود از خود انتظار داشته باشد، به نتیجه مطلوب نمی رسد و این موضوع در ذهن او استرس آور است.

مثلاً ورزشکاران در ورزش های رقابتی بسیار درگیر اضطراب هستند، به طوری که تمرین های پر فشار را تحمل می کنند. این موضوع در دانش آموزان مدارس و در امتحانات نیز دیده می شود. به هر صورت این وضعیت استرس و اضطراب به قدری عجیب و خاص است که شاید فکرش را نکنید.

علت اضطراب و استرس

دلایل استرس و اضطراب ناگهانی

زندگی دستخوش تغییرات زیادی است. ورشکستگی، جابجایی خانه، از دست دادن شغل، فوت عزیزان، تصادف و یا حادثه خاص، هر یک می تواند دلیل مهمی برای استرس محسوب شود. دقت کنید که حرف های دیگران نیز سبب بروز استرس در شخص می شود و در نهایت رویدادهای دشواری ایجاد می کند. این موارد باید دقیق و اصولی سنجیده شود.

از دست دادن سلامتی، علت اضطراب و استرس

دلایل اضطراب و استرس گاه به شکل دیگری ظاهر می شود. برخی از افراد همیشه این تصور را دارند که سلامتی خود را از دست می دهند و یا بستگانشان دچار بیماری لاعلاج می شوند. تجربه یک بیماری سخت معمولاً سبب بروز این سبک اضطراب در شخص می شود. در واقع شخص با یک نگرانی دائمی همراه است و مدام درگیر استرس خواهد بود. واکنش بدن شخص به استرس سبب بروز سندرم سازگاری عمومی می شود. این روند روی شخص اثرات فیزیکی می گذارد. در نهایت نیز شخص باید به دنبال تکنیک های تخلیه عوامل استرس زا باشد. این عوامل روی ذهن شخص تاثیر می گذارند و زندگی او را تغییر می دهند.

استرس

مشکلات مالی را جدی بگیرید!

مشکلات مالی بخشی از علت استرس و اضطراب شدید محسوب می شود. گاه شخص مجبور می شود که وام با مبلغ بالا درخواست نماید. این روند سبب می شود که توانایی پرداخت قسط های مورد نظر را نداشته باشد. مشکلات مالی از گذشته تا به امروز سبب بروز استرس شده و از دلایل اضطراب محسوب می شود. دقت کنید که ناامنی مالی به طور کلی سبب می شود که افراد نتوانند تصمیم گیری درستی روی زندگی خود داشته باشند.

در این باره بیشتر بخوانید:

درمان استرس : بهترین راهکارهای درمانی از زبان دکتر دهقانی

درمان استرس نوجوانان :  5 راهکار کاملا کاربردی و اثرگذار!

 اضطراب و استرس صبحگاهی : اضطراب و استرس صبحگاهی چیست؟ علائم، دلایل و 5 راه درمان!

اتفاقات عجیب در گذشته

شاید در حال حاضر زندگی شما طبق روال درستی پیش برود. اما وقتی دقت می کنید در درون خود اضطرابی همیشگی دارید. دقت کنید که وجود یک سری اتفاقات عجیب در گذشته سبب می شود که شخص در ناخودآگاه خود درگیر اضطراب باشد. این مشکل به قدری در شخص گسترده می شود که می تواند تاثیرات خاصی بگذارد و مسائل برای وی عجیب تر بروز کند. یک موضوع مهم دیگر این است که به طور کلی وجود اضطراب در افراد سبب می شود که نتوانند خواب راحتی داشته باشند و این موضوع برایشان بسیار دردسرساز می شود.

آیا اضطراب ارثی است؟

بررسی ها نشان می دهد افراد بر اساس یک موضوع مشخص درگیر اضطراب می شوند و معمولاً مساله استرس را نمی توان به عوامل ارث و ژنتیک ربط داد. اما در بررسی های دیگر مشخص شده است که برخی از افراد مستعد اضطراب هستند و با کوچکترین مشکلی درگیر اضطراب های شدید می شوند که کنترل آن برایشان بسیار دشوار بوده و مساله ساز خواهد بود. در هر صورت برای اینکه بتوانید اضطراب خود را کنترل کنید، می بایست یک سری تکنیک های مهم توسط تیم درمانی را دنبال نمایید و شرایط را دقیق و اصولی بسنجید.


دیدگاه کاربران (0)