درمان استرس فکری【5 راهکار کاملا ساده】مغزم!

درمان استرس فکری【5 راهکار کاملا ساده】مغزم!

در این پست در نظر داریم درباره روش‌های درمان استرس فکری و اضطراب با شما گفتگو کنیم. همان‌طور که می‌دانید، درمان دلهره شدید می‌تواند سطح کیفی زندگی را بهبود دهد. چنانچه درمان دلهره و اضطراب را جدی نگرفته و در درمان آن بی‌توجه باشیم، شاهد بروز برخی اختلالات اضطرابی و عوارض آن بر توانایی‌های خویش خواهیم بود.

آیا می دانید شدت اضطراب شما چقدر است؟【با این تست رایگان میزان استرس خود را بدانید!! 】

عدم درمان افسردگی و استرس، می‌تواند بر روی کیفیت مطالعه، دقت در انجام کارها و فعالیت‌های گروهی تأثیر منفی بگذارد. اما خوشبختانه این بیماری با درمان مناسب و به‌موقع از بین رفته و فرد می‌تواند به زندگی عادی و طبیعی خود برگردد. بعضی از راه‌های درمان ترس و اضطراب در بردارنده این موضوعات است:

  • شناخت اضطراب و پیامدهای آن
  • ایجاد تمرکز حواس
  • فنون آرام سازی
  • شیوه نفس کشیدن صحیح
  • پیروی از برنامه غذایی اصولی و صحیح
  • یادگیری قاطعیت
  • به وجود آوردن عزت نفس در خود
  • شناخت درمانی
  • استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص
  • کمک گرفتن از گروه‌های حمایتی و انجمن‌هایی که در این راستا تشکیل یافته‌اند

همان‌طور که گفته شد، بی‌توجهی به درمان استرس و اضطراب مزمن می‌تواند باعث ایجاد اختلال وسواس فکری عملی شود. همچنین درمان دلهره و ترس شدید، اگر به‌موقع درمان نشود باعث بروز بیماری به نام اختلال هراس می‌شود. این بیماری همراه با آگورافوبیا (ترس از مکانهای شلوغ) بوده و قادر است فرد را به بیماری‌های دیگری مبتلا کند. این بیماری‌ها عبارت هستند از :

  • اختلال اضطراب اجتماعی،
  • فوبیای خاص،
  • اختلال اضطراب بعد از سوانح ،
  • اختلال استرس فراگیر،
  • تریکوتیلومانیا (کندن موها)
  • درماتیلومانیا (کندن پوست)

 

بدون شرح


 

درمان استرس

درمان استرس چیست؟ برای درمان نگرانی چه کنیم؟ این سؤالاتی است که بسیاری از بیمارانی که به این عارضه مبتلا هستند، از پزشکان خود جویا می‌شوند. بهترین راه درمان دلشوره و اضطراب شناختن پیامدهای منفی است که این بیماری بر فرد عارض می‌کند.

وقتی شما به‌خوبی درباره اختلالات اضطرابی اطلاع داشته باشید، همین امر کمک می‌کند تا با دید شفاف و روشن‌تری به مسئله نگاه کنید. همان‌طور که می‌دانید، اختلالات اضطرابی موضوعی ناراحت‌کننده است که می‌تواند فرد را از زندگی عادی و طبیعی خود محروم سازد.

فردی که راه درمان ناراحتی و اضطراب را به‌درستی نمی‌شناسد، فرصت‌های آموزشی و شغلی بسیاری را از دست می‌دهد. حتی این موضوع می‌تواند در روابط خانوادگی او خدشه وارد کرده و او را از اجتماع دور سازد. خوشبختانه درمان نگرانی و دلشوره با مراجعه به متخصصین مغز و اعصاب امکان‌پذیر می‌باشد. به‌نحوی‌که می‌توان آثار و پیامدهای منفی آن را از روح و روان و زندگی فرد پاک کرد.

 این بیماری را می‌توان با راهکارهای درمانی مانند مواجهه درمانی ، فراگیری فنون مدیریت اضطراب و ... کنترل و مدیریت کرد. راه‌های درمان نگرانی شدید بسیار متنوع ارزیابی شده‌اند به‌عنوان‌مثال می‌توانید راهبردهای خاص خودتان را به کار بندید.

این‌که هر فردی چه نوع استراتژی برای درمان دلهره زیاد خود به کار گیرد، بستگی به خلق‌وخو و شرایط زندگی او دارد.  به‌عنوان‌مثال ممکن است، فردی خواندن کتاب را بهترین درمان اضطراب خود بداند. گاه فردی معتقد است، شرکت در دوره‌های آموزشی کمک‌ بیشتری به او می کند تا به درمان ترس و اضطراب دست یابد. برای این‌که بتوانید بهترین راه درمان ترس و اضطراب شدید، را پیدا کنید پیشنهاد می‌دهیم با یک پزشک متخصص مجرب مشورت بگیرید.

ذهن آگاهی

 

برای مدیریت اضطراب چه باید بکنیم؟

 در ادامه درمان استرس و اضطراب، باید درباره نقش یادگیری در مورد اضطراب توجه کنیم. حتماً شما هم شنیده‌اید که دانش قدرت است! این ضرب‌المثل در این زمینه مصداق پیدا می‌کند. چنانچه فرد اقدام به یادگیری درباره اضطراب و درمان اضطراب و ترس نماید، سریع‌تر می‌تواند به بهبودی دست پیدا کند.

به بیانی دیگر هر چه سطح دانسته‌های فرد درباره این بیماری بیشتر شود، پاسخ بهتری می‌تواند برای این سؤال داشته باشد که درمان دلشوره شدید چیست؟ در حقیقت پیدا کردن پاسخ‌های بیشتر در این زمینه می‌تواند شیوه‌ای مؤثر برای بالا بردن کنترل علائم اضطراب شود.

ذهن آگاهی نیز می‌تواند در درمان استرس فکری و بیقراری مؤثر باشد. در حقیقت بیمار زمانی که بااحساس اضطراب دست‌وپنجه نرم می‌کند، می‌تواند به‌صورت فرسایشی خود را درگیر افکار دلهره‌آور نماید. ذهن آگاهی می‌تواند فرد را راهنمایی کند تا سریع به لحظه حال برگردد و از شر افکاری که برای او مفید نیستند، خلاص شود. تمرین‌های که در ذهن آگاهی برای بیماران طراحی شده‌اند، بسیار برای درمان بی قراری ودلشوره مفید ارزیابی شده‌اند. به‌طوری‌که افرادی زیادی در حال یادگیری این تمرین‌ها هستند. ذهن آگاهی به بیمار این نهیب را می‌زند که توجه به مسائل مفید می‌تواند به‌نوعی بهترین درمان بی قراری و اضطراب برای او باشد.  

 

طریقه تنفس شکمی

 

فنون آرام‌بخشی ذهن را بشناسیم

یادگیری تکنیک‌های آرام‌بخشی ذهن می‌تواند یک‌راه مؤثر برای درمان استرس و دلهره باشد. شخصی که بیشتر وقت‌ها اضطراب دارد در به دست آوردن ذهنی که آرام و بی‌قرار است، مشکل دارد. این فرد می‌تواند با سفت کردن عضلاتش و رها کردن آن‌ها به‌صورت پی‌درپی، ذهن خود را رها کند. تکنیک‌های آرام‌سازی می‌توانند به شکلهای مختلف باشند. این روش‌ها عبارت‌اند از :

 

  • منبسط و منقبض کردن عضلات به‌صورت پی‌درپی
  • تنفس دیافراگمی یا شکمی
  • تمرین‌های آرام‌بخش ایزومتریک
  • روش‌های صحیح تنفس

 

درباره درمان نگرانی و افسردگی با منبسط و منقبض کردن عضلات توضیحاتی دادیم. یکی دیگر از راه های کاهش اضطراب ، تنفس شکمی است. پزشکانی که در این زمینه تحقیق کرده‌اند، باور دارند، نشانه‌های جسمی استرس امکان دارد با هیپرونتیلاسیون (تنفس های تند و سریع) بروز کند. این امر باعث بالا بردن میزان اکسیژن و کم کردن میزان دی‌اکسید کربن در خون می‌گردد.
همین موضوع می‌تواند نشانه‌های اضطراب و هراس را کاهش دهد. شخصی که از بیماری اضطراب در رنج است و می‌خواهد راه‌حل درمان ترس و اضطراب را بداند، باید تنفس صحیح شکمی را یاد بگیرد. بدین معنی که نفس‌ها باید عمیق باشند به شکلی که حین تنفس شکم دچار حرکت شود.

 

همین حالا که دارید این پست را می‌خوانید سعی کنید تنفس از قفس سینه را متوقف کنید. جوری نفس بکشید که شکم از هوای استنشاقی پر شده و پس از یک ثانیه خالی شود. حتی می‌توانید برای آگاه شدن از شکل صحیح این نوع تنفس، دست خود را روی شکمتان بگذارید. بالا و پایین رفتن شکم باید کاملاً حس شود. این تمرین برای درمان دلشوره و بی قراری بسیار مفید ارزیابی شده است.

 

بدون شرح

 

درمان شناختی چیست؟

درمان استرس و نگرانی را می‌توان با شناخت‌درمانی بهبود داد. این موضوع تمرکز خود را بر روی تغییر سبک زندگی و تفکر و نوع باورهایی گذاشته است که با اضطراب مرتبط هستند. مثلاً شخصی که دچار فوبیای اجتماعی است ،ممکن است وضعیت خود را با این فکر که « ممکن است دیگران از من خوششان نیاید» ، بغرنج‌تر کند.

مبنای شناخت‌درمانی این‌گونه است که عقاید می‌توانند فکر را تحریک کنند، بعد احساس را وادار به تحریک نموده و درنهایت باعث تولید رفتاری می‌شوند که نشانه‌های اضطراب در آن به چشم می‌خورد. راه های درمان ترس و اضطراب، در این نوع بخصوص به این‌گونه است که شخص باید بتواند ترس‌ها و افکار منفی خود را به چالش بکشد. حتی با صدای بلند خودش را مورد خطاب قرار دهد که تو اسیر باورهای غیرمفیدی هستی و باید از آن‌ها فاصله بگیری.

مدیریت استرس

 

رفتاردرمانی چگونه می‌تواند راه درمان استرس شدید باشد؟

 درمان استرس و ترس می‌تواند به‌واسطه رفتاردرمانی صورت پذیرد. یکی از مباحث مطرح شده در رفتاردرمانی، مواجهه درمانی شخص با ترس‌ها و باورهای غیر مفید اوست. در این نوع شیوه درمانی فرد به صورت عامدانه با ترس‌های خود روبرو می‌شود.

این مسئله کمک می‌کند تا حساسیت او نسبت به آنچه که در ذهن دارد کم شود. فردی که از سخنرانی در حضور جمع می‌ترسد و صدایش دچار لرزش می‌شود، می‌تواند عامدانه خود را در موقعیت سخنرانی قرار دهد. هر چه بیشتر پشت تریبون برود، ترس او از مسخره شدن کمتر می‌شود و نشانه‌های استرس مانند عرق کردن، لرزش صدا و ... از بین می‌رود.

 

 

معرفی چند روش درمان استرس شدید  

اگر دوست دارید بدانید برای درمان استرس شدید و اضطراب چه باید کرد؟ به این موارد توجه کنید:

  • ترس‌های خود را با توجه به کمترین تهدید تا بیشترین تهدید طبقه‌بندی نمایید
  • منیزم بیشتری دریافت کنید! منیزم می‌تواند به بافت عضلات کمک کرده و شما را آرام نگه دارد
  • نیکوتین کمتری دود کنید و کافئین کمتری بنوشید
  • فعالیت بدنی داشته باشید
  • در خواسته های خود قاطع باشید

دیدگاه کاربران (0)