فوبیای اجتماعی چیست؟

فوبیای اجتماعی چیست؟

ترس با فوبیا فرق دارد و فوبیای اجتماعی نیز یکی از بدترین نوع فوبیا بوده که به نوعی زندگی را مختل می کند. همه ما از موقعیت های مختلف دچار ترس می شویم. دقت کنید که ترس مکرر یا دائمی مشکلساز است و در نهایت فوبیا نامیده می شود.

فوبیا

 

 

 

فوبیای اجتماعی در یک نگاه

به زبان ساده فوبیای اجتماعی به این معنی است که فرد با قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی خاص دچار اختلال اضطراب می شود. این ترس نامعقول است و بیش از اندازه سبب شرمساری شخص می شود. کسانی که درگیر فوبیای اجتماعی هستند معمولاً همه تلاش خود را می کنند که وارد محیط های اجتماعی خاص نشوند. در واقع این موضوع بخشی از زندگی آنها محسوب می شود به طوری که تلاش می کنند تا زندگی خود را به شکل کاملاً خلوت و بدون حضور افراد دنبال نمایند. این افراد در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل هستند. معمولاً دوستان بسیار کمی دارند و یا به سراغ دوستی نمی روند.

بیشتر بخوانید:

بهترین قرص برای اضطراب اجتماعی

 

فوبیای اجتماعی ترس شدید و یا اضطراب بیش از حد حضور در اجتماع است. به طوری که گاه شخص با یک سری علائم فیزیکی عجیب روبرو می شود. دست و پاها شروع به لرزش می کنند، شخص نمی تواند یک جمله ساده را بیان کند. تپش قلب شدید و یا وجود یک سری علائم مشابه در او سبب می شود تا احساس ناآرامی شدید داشته باشد.

خجالت یک احساس گذرا است و با فوبیا بسیار متفاوت است. افرادی که درگیر فوبیا هستند معمولاً نمی توانند خود را برای مقابله با آن اماده نمایند و همیشه از شرایط فرار می کنند.

فوبیا حضور در اجتماع

 

دلایل ابتلا به فوبیای اجتماعی

به طور کلی نمی توان گفت که عامل اصلی فوبیای اجتماعی چیست. اما سه عامل مشخص در این راستا مشخص شده است. وراثت یکی از مواردی است که شاید بتوان در مورد آن بیشتر صحبت کرد. کسانی که در اعضای خانواده خود مشکل فوبیای اجتماعی دارند معمولاً مستعد این مشکل هستند. حقیقت این است که وراثت و محیط به صورت یکسان در ایجاد این فوبیا نقش دارد.

فعالیت مغز نیز از دیگر مواردی است که سبب بروز فوبیا در افراد می شود. مثلاً پرکاری در بخش آمیگدال مغز می تواند این مشکل را ایجاد نماید. سیستم لیمبیک در یادگیری تاثیرگذار است. همینطور حافظه احساسات ای وابسته به این بخش سنجیده می شود. یعنی فرد بیشتر مستعد اختلال اضطراب خواهد بود و در نهایت این اختلال تبدیل به فوبیای اجتماعی می شود.

محیط سومین عاملی است که در ایجاد این اختلال نقش دارد. کسانی که دوران کودکی خوبی نداشتند و یا درگیر معلولیت جسمانی هستند، معمولاً بیشتر درگیر فوبیای اجتماعی می شوند. کسانی که از ظاهر خود ناراضی هستند و یا اعتماد به نفس کمتری دارند نیز می توانند مشکلات مربوط به خود را داشته باشند.

فوبیا حضور در اجتماع

 

نشانه های فوبیای اجتماعی

اگر شخصی را در یک جمع دیدید که بسیار بی قرار است و دست و پاهای خود را به شدت تکان می دهد، یعنی درگیر فوبیای اجتماعی شده است. از سوی دیگر افرادی که درگیر کمال گرایی هستند نیز با این سبک اختلال اضطراب دست و پنجه نرم می کنند. این افراد تصور می کنند که همیشه کم و کاستی دارند و در نهایت نیز این تصور روی ذهنشان تاثیر می گذارد.

از سوی دیگر نگرانی های شدید بابت مسائل ساده نیز نشان از فوبیای اجتماعی است. شاید بهتر باشد این موضوع را با یک مثال ساده توضیح دهیم. بسیاری از افرادی که درگیر فوبیا هستند هنوز نمی دانند که چطور باید این مشکل را کنترل نمایند. کنترل این مشکل روی ذهن افراد مسئله ساز بوده و سبب می شود ساده ترین کارها با مشکل روبرو شود. درمان رفتاری و شناختی نیز از مواردی است که مسئله ساز می شود.

 

راهکار طلایی درمان فوبیای اجتماعی

یکی از بهترین روش هایی که سبب می شود تا بتوانید فوبیای اجتماعی را درمان کنید این است که کمال گرایی را کنار بگذارید. ایده آل طلبی به طور کلی سبب می شود که افراد نتوانند در بسیاری از شرایط به نتیجه نرسند. بررسی ها اینطور مشخص کرده است که سخت گیری بیش از حد و داشتن معیارهای سفت و سخت می تواند سبب خستگی و عدم رضایت افراد شود. داشتن تمرینات ریلکسیشن بسیار کمک کننده است. پس سعی کنید این جوانب را به طور دقیق در نظر بگیرید. انقباض عضلات و سایر نشانه های اضطرابی نیز می تواند تاثیرات مخصوص به خود را داشته باشد. مراقبه و ورزش منظم روزانه سبب می شود که در نهایت اضطراب با یک سری مشکلات همراه شود.

فوبیای اجتماعی

 

سوالات رایج

آیا فوبیای اجتماعی نوعی بیماری روانی است؟

تا حدودی بله. به هر حال هر عارضه روحی و روانی که سبب اختلال در زندگی شود، مساله ساز خواهد بود. دقت کنید که فوبیای اجتماعی به طور کلی تا حد زیادی زندگی را مختل می سازد. بهتر است این موضوع به شکل دیگری ارزیابی شود.

آیا می توان به درمان امیدوار بود؟

بله. برای درمان فوبیای اجتماعی نیاز است که سیستم گروه درمانی رفتاری در نظر گرفته شود. در نهایت نیز وضعیت درمان به شکل کامل دنبال می شود. درمان در این راستا موثر و کارآمد خواهد بود. دقت کنید که روش های درمانی می توانند تاثیرات مخصوص به خود را داشته باشد.

 

 

چطور تفاوت ترس و فوبیا را متوجه شویم؟

ترس یک نشانه زودگذر است که بسته به شرایط مختلف با تغییراتی همراه خواهد بود. این در حالی است که فوبیا همیشه با شخص همراه است و می تواند ذهن و روح او را درگیر کند. فوبیا قطعاً یک مسیر مختل کننده خواهد بود و می تواند در نهایت مسائل مختلفی ایجاد نماید.

 

نتیجه گیری

فوبیای اجتماعی نوعی بیماری است که در نهایت می تواند ذهن افراد را تحت تاثیر قرار دهد. فوبیای اجتماعی گاهی به قدری مساله ساز است که شخص نمی تواند امورات ساده زندگی خود را به خوبی پشت سر بگذارد. از یاد نبرید که برای درمان هر نوع فوبیا می بایست روش های مختلف را پشت سر گذاشت. همینطور بسیار مهم است که بتوانید ذهن خود را از بسیاری از مسائل دور کنید. از یاد نبرید که فوبیای اجتماعی می تواند برای افرادی که مشکلات زیادی دارند مسئله ساز باشد پس بهتر است در این زمینه بسیار دقیق و ثابت قدم باشید و سعی کنید جوانب را بسنجید.


دیدگاه کاربران (0)