اختلال اضطراب چیست؟ انواع، علائم، علت و درمان

اختلال اضطراب چیست؟ انواع، علائم، علت و درمان

اضطراب یک واکنش طبیعی به استرس محسوب می شود. این اضطراب گاهی بسیار مفید خواهد بود. در واقع گاه به شکلی است که ما را نسبت به یک سری خطرات آگاه می سازد. اما اختلال اضطراب با اضطراب ساده فرق می کند. در واقع شخص درگیر اضطراب بیش از اندازه است. فوبیا نیز زیرمجموعه اختلال اضطراب محسوب می شود. اختلالات اضطرابی شایع ترین اختلالات روانی محسوب می شوند. تقریباً 30 درصد از بزرگسالان در دوره ای از زندگی خود درگیر این اختلالات هستند. این سبک اختلالات قابل درمان است.

اضطراب

 

درمان اختلال اضطرابی

برای درمان اختلال اضطراب روش های مختلفی وجود دارد. یکی از روش های درمانی، درمان شناختی رفتاری اضطراب یا CBT است. این روش سبب می شود که تغییر الگوی تفکر داشته باشید. در این روش شما اضطراب خود را تحت کنترل قرار می دهید. در واقع نگرانی های غیر منطقی شما کاهش می یابد. CBT یک درمان روانشناختی ساختاری است به طوری که شخص فکر و عملی یکسان را دنبال می کند. در این راستا نیاز است که الگوهای فکری و رفتاری شخص بیشتر شود.

رفتار درمانی از دیگر روش های درمان اختلال اضطراب محسوب می شود. رفتار درمانی تاکیدی به تغییر در باورها ندارد. در این روش تلاش اصلی برای معکوس کردن الگوهای اجتناب و نگرانی است. دقت کنید که فعالیت های تشویق کننده و پاداش دهنده در این راستا می تواند برای شخص لذت بخش باشد.

دارودرمانی اضطراب نیز از دیگر روش هایی است که برای درمان اختلال اضطرابی مناسب است. در این روش یک سری داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی به شخص تجویز می شود. این داروها کمک می کنند تا شخص افسردگی را تجربه نکند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: درمان استرس شدید【5 روش ساده کاهش و رفع استرس】

انواع اختلالات اضطرابی

اختلال اضطراب فراگیر نوعی نگرانی مداوم است. در واقع شخص به قدری درگیر اضطراب است که در فعالیت های روزانه او نیز اختلال ایجاد می شود. او نگرانی و تنش مداومی دارد که در نهایت سبب بروز علائم فیزیکی مثل بیقراری و احساس خستگی می شود. مشکل در تمرکز، تنش عضلانی یا مشکلات خواب نیز در شخص رخ می دهد. به طور کلی شخص درگیر نگرانی های زیادی در خصوص مسائل روزمره است و این موضوع سبب می شود که نسبت به مسئولیت های شغلی و یا سایر امور اجتماعی درگیر مشکل شود. سلامت خانواده یا مسائل جزئی نیز از مواردی است که برای شخص بحرانی به نظر می رسد.

اختلال هراس نوع دیگری از اختلال استرس محسوب می شود. علامت اصلی این اختلال حملات پانیک است. در واقع شخص درگیر پریشانی بیش از حد فیزیکی و روانی است. او درگیر تپش قلب شدید و یا ضربان قلب سریع است. لرزش دست و یا احساس خفگی در شخص رخ می دهد. او احساس بی حسی در ناحیه دست و پا می کند.

 

 

انواع اختلال

 

علائم اختلال اضطراب

اختلال اضطراب بیماری خاموشی نیست. مثلاً اختلال اضطراب منتشر که با عنوان اختلال اضطراب فراگیر نیز شناخته می شود با نشانه های اضطراب بیش از حد و اغراق شده همراه است. در واقع شخص درگیر نگرانی در خصوص همه اتفاقات زندگی می شود. در صورتی که دلیل واضحی برای آن ندارد. درمان اختلال اضطراب فراگیر معمولاً به  واسطه تغییر الگوهای شناختی صورت می گیرد. داروی اختلال اضطراب فراگیر نیز در زیرمجموعه داروهای ضد افسردگی قرار گرفته است. دقت کنید که درمان قطعی اختلال اضطراب فراگیر زمان زیادی می برد اما قابل انجام است. درمان دارویی اختلال اضطراب فراگیر معمولاً زمانی پیشنهاد می شود که تکنیک های ریلکسیشن جواب ندهد. درمان اختلال اضطراب منتشر بدون دارو شامل تکنیک های تنفس عمیق و بیوفیدبک است. از سوی دیگر کنترل کشیدگی عضلات نیز بخشی از روند درمان این اضطراب محسوب می شود.

اختلال اضطراب پس از سانحه چیست؟

اختلال اضطراب پس از سانحه نوعی اختلال اضطراب است که در پی یک حادثه در شخص ایجاد می شود. در واقع شخص درگیر کابوس های شدید و یا افکار ناخواسته می شود. شخص مدام یک سری مسائل را مرور می کند. ضربه های عاطفی، فوت عزیز و یا طلاق در لیست این سبک از اختلالات قرار می گیرد. افکار و احساسات منفی در شخص نیز مساله ساز خواهد بود. پرخاشگری از علائم مهم اختلال اضطراب پس از سانحه محسوب می شود. رفتارهای خطرناک نیز از شخص رخ می دهد که در نهایت مساله ساز است.

 

اختلال اضطراب و افسردگی مختلط

اختلال اضطراب و افسردگی مختلط (ترکیبی) در واقع ترکیبی از استرس و افسردگی است. نشانه های اختلال اضطراب و افسردگی مختلط در هر شخص به نسبت شخص دیگر متفاوت است. افرادی که درگیر این اختلال هستند معمولاً در تمرکز کردن دچار مشکل می شوند. از سوی دیگر اختلال استرس و افسردگی مختلط سبب بروز بی خوابی های شدید و یا هراس خوابی می شود. شخص دچار زود رنجی می شود. داشتن احساس نگرانی نیز در شخص رخ می دهد. از سوی دیگر احساس نگرانی بی مورد نیز از نشانه های اختلال استرس و افسردگی مختلط محسوب می شود.

درمان اختلال مختلط

درمان اضطراب و افسردگی مختلط به نسبت سایر اختلالات اضطراب دشوارتر است. دقت کنید که در این روش معمولاً نیاز است که دارودرمانی در نظر گرفته شود. به طور کلی داروهای ضد افسردگی بازدارنده بازجذب سروتونین تجویز می شود. البته که باید دقت کنید به طور کلی شرایط اختلال استرس و افسردگی مختلف در افراد متفاوت سنجیده شده است.

درمان اختلال استرس

نتیجه گیری

در سال های اخیر افراد زیادی درگیر مشکلات اختلال استرس هستند. این افراد می بایست در ابتدا ریشه مشکل را شناسایی نمایند. سپس شرایطی فراهم می شود تا شخص بتواند درمان را به طور دقیق دنبال کند. یک موضوع دیگر این است که گاه دارو درمانی مهمترین روش درمان محسوب می شود. مطالعات و تحقیقات در خصوص اختلال استرس و افسردگی مختلط نشان داده است که شخص باید بتواند ضربه های روحی و روانی در دوران کودکی را به حداقل برساند. دقت کنید که اعتماد به نفس پایین به طور کلی سبب می شود که شخص درگیر عوامل بیولوژیکی شود و روی ذهن او تاثیر بگذارد. از سوی دیگر محیط خانه ناپایدار و پرتنش نیز مساله ساز است. بررسی ها اینطور مشخص کرده است که اضطراب در سطح عمومی نیز مساله ساز است و شرایط نامناسبی دارد.  درمان شناختی رفتاری می بایست به صورت دوره ای صورت بگیرد و همه جوانب ارزیابی شود. اختلال استرس بیماری جدی است و باید به طور دقیق بررسی شود.


دیدگاه کاربران (0)