درمان استرس نوجوانان【5 راهکار کاربردی و اثرگذار】مغزم

درمان استرس نوجوانان【5 راهکار کاربردی و اثرگذار】مغزم

درمان استرس نوجوانان باید جدی تلقی شود چراکه این دوره با استرس های زیادی همراه است. اگر به این اضطراب ها بی توجهی نشان دهیم، ممکن است این امر بر روند طبیعی زندگی نوجوانان خدشه وارد سازد. توجه به این نکته که نوجوانی سرآغاز ورود به دنیای بزرگسالی است، ما را ترغیب می کند تا سطح دانسته های خود را درباره نوجوانی و چالش های مربوط به آن گسترش دهیم.

یکی از موضوعاتی که با دوره نوجوانی رابطه مستقیم و تنگاتنگی دارد، استرس هایی است که در این دوره مشاهده می شوند. قبل از هر چیز باید دلایل اضطراب در نوجوانان را کشف کنیم. سپس به دنبال درمان استرس و راه های کاهش اضطراب در نوجوانان برآییم.

این متن راهنمای خوبی است برای کسانی که می خواهند به طرز شایسته ای، نوجوانان خود را از این دوره عبور دهند. اگر شما نیز دغدغه تربیت فرزندان نوجوانتان را دارید، ما را تا انتهای این متن همراهی کنید. مطالبی که در این نوشتار گردآوری شده است، می تواند بخشی از انتظارات شما را در این زمینه پاسخ بدهد.

درمان استرس نوجوانان گاه توسط خود نوجوان انجام می شود؛ به این معنی که نوجوان با روش های گوناگونی سعی می کند تا با اختلال اضطراب های خود کنار بیاید یا آنها را کاهش دهد. گاه خانواده ها با راهبردهایی که از طریق مطالعه و مشاوره با افراد متخصص و کارشناس فراگرفته اند، به درمان نوجوانان خود بر می آیند. این کمک ها اگر به صورت غیر اصولی باشد، می تواند آسیب هایی بر روحیه نوجوان وارد آورد.

از همین رو، پیشنهاد کارشناسان این وب سایت این است که حتما با افراد مطلع و آگاه مشورت کنید تا نوجوانان تان به خوبی بتوانند با استرس های دوره نوجوانی فائق آیند.

استرس در نوجوانان نیاز به درمان و مشاوره دارد

نشانه های استرس در نوجوانان شامل چه مواردی است ؟

قبل از این که به درمان استرس نوجوانان بپردازیم؛ خوب است درباره نشانه های آن آگاه شویم. علائم اضطراب می تواند به صورت متفاوت در نوجوانان ظهور یابد که عبارت هستند از :

  • تندخویی و میل به پرخاشگری
  • انزوا طلبی و کناره گیری از جمع
  • عدم موفقیت در تحصیل
  • کاهش فعالیت های اجتماعی
  • افت فعالیت هایی مثبت و ارزنده
  • احساس اندوه و ناراحتی
  • نداشتن سازگاری با خانواده و عدم هماهنگی با اجتماع
  • نشان دادن واکنش هایی ضد و نقیض
  • احساس سرگردانی و سردرگمی در مسائل مختلف

درمان استرس نوجوانان اگر با بی اعتنایی روبرو شود، می تواند منجر به رفتارهای غیرطبیعی شود. گاه استرس در نوجوانان زمینه ساز برخی بیماری ها است مانند ریزش مو، جوش زدن صورت، ضعیف شدن معده و بروز مشکلات گوارشی. استرس در ظهور رفتارهای غیرطبیعی نیز نقش دارد.

نوجوانان اغلب هنگامی که با موقعیت های استرس زا مواجه می شوند، رفتارهایی مانند جویدن ناخن، پرخوری یا بی اشتهایی عصبی بر آنها غالب می شود. تیک های عصبی نیز یکی از رایج ترین تنش های فیزیکی است که ناشی از بروز استرس است. در ادامه به معرفی پنج راهکار عملی در درمان اضطراب و استرس نوجوانان اشاره می کنیم.

درمان استرس در  نوجوانان را باید جدی گرفت

 

1-  درمان استرس نوجوانان با کمک پدر و مادرها

درمان استرس نوجوانان می تواند با کمک پدر و مادرها انجام شود. به صورت کلی می توان گفت، چنانچه می خواهید سطح استرس و اضطراب فرزند نوجوانتان تقلیل یابد، باید به این نکات توجه داشته باشید:

  • هنگامی که نوجوان شما تمایل دارد صحبت کند، حتما کارهایتان را رها کنید و تنها به حرف های او گوش دهید
  • به فرزند خود بگویید که می تواند درباره هر موضوعی حتی موضوعات خصوصی با شما حرف بزند
  • موقعیت های استرس زایی که ممکن است نوجوان شما را درگیر کند، شناسایی کنید. در این مواقع کنارش باشید.
  • انجام برخی کارها که باعث خوشحالی او می شود می تواند سطح استرس او را کم کند مانند پختن غذایی که دوست دارد، نمایش فیلمی که مورد علاقه اوست و به او حس خوبی می دهد.

 

2-  درمان استرس نوجوانان با تغییر سبک زندگی

گاه لازم است برای درمان استرس نوجوانان سبک زندگی تغییر کند. به این معنی که با گزینش سبک زندگی سالم و رعایت آن می توان به نوجوان کمک کرد تا سطح استرس خود را پایین آورده و آن را کنترل نماید. منظور از سبک زندگی سالم، پیاده کردن برنامه ورزشی است. از نوجوان خود بخواهید حتما فعالیت بدنی داشته باشد.

ورزش می تواند هورمون کورتیزول را که باعث تنش و استرس می شود، کم کند. پیروی از یک برنامه غذایی سالم و اصولی نیز می تواند به نوجوان آرامش دهد.

 غذاهایی که سرشار از فیبر بوده و منشاء گیاهی دارند می توانند تا حدودی تنش های عصبی را کنترل کنند. لبنیات، خواب آرام و با کیفیتی به نوجوان شما می دهد و مطالعه مستمر کتاب نیز تمرکز او را از سمت موقعیت های استرس زا دور نگه می دارد. گوش دادن به موسیقی، پیاده روی و ... نوجوان را برای رسیدن به نشاط و شادابی کمک می کند.

خواب کافی نیز می تواند به بهترین شکل ممکن سرزندگی و نشاط را وارد زندگی نوجوان کرده و او را از تنش های عصبی دور نگه دارد. گفتنی است یک نوجوان می بایست بین هشت تا ده ساعت خواب مفید داشته باشد.

                             طرز فکر نادرست درباره خود باعث ایجاد استرس و تنش های عصبی می شود

3- مدیریت و کنترل استرس دوره نوجوانی با داشتن تفکری سالم و سازنده

برای درمان استرس نوجوانان سعی کنید، سبک و الگوهای  فکری آنها را در مسیری درست هدایت کنید. هر چه نوجوان شما الگوهای فکری صحیحی داشته باشد، استرس کمتری از محیط خود دریافت خواهد کرد. در ادامه به بعضی از تفکراتی که منشاء و پایه درستی ندارند، اشاره می کنیم.

گاهی اوقات نوجوان به غلط اقدام به ذهن خوانی می‌کند. به‌عنوان‌مثال، دائم این تصور را دارد که دیگران ممکن است او را مورد نقد و انتقاد قرار دهند. مثلا ممکن است یک نوجوان با خود این تصور را داشته باشد که ممکن است جمع خانواده فکر کند او یک احمق است. یا ممکن است در جمع فامیل این تصور به وجود آید که او نمی‌تواند کارها را به درستی انجام دهد.

گاه نوجوان درباره عملکردهای خود در هر زمینه‌ای دچار اضطراب شده و گمان می‌کند، قادر نیست به خوبی از پس وظایف خود برآید. مدام به خود برچسب می‌زند و همین تبدیل می‌شود به یک سبک فکری نادرست و مخرب که روح و روان و شخصیت سالم او را نشانه می‌گیرد. در چنین مواقعی شما به عنوان والدین باید به او کمک کنید تا دست از این افکار ناسالم بردارد و مرتب به خود برچسب نزند. در ادامه توجه شما را به یک راهکار عملی در این زمینه جلب می‌کنیم.

پیروی از سبک زندگی سالم یعنی غذای سالم ، ورزش و فعالیت های مفید

 

4-  نوجوان را تشویق کنید تا درباره خودش مثبت فکر کند!

درمان استرس نوجوانان همواره با توجه و عنایت ویژه والدین همراه است. یک پدر و مادر دلسوز و آگاه می داند در شرایطی که فرزند نوجوانشان مدام علیه خود جبهه می گیرد، باید به او شیوه های مثبت اندیشی را بیاموزد. درباره خطاها و اشتباهات او سخت گیر نباشید. مدام از او انتقاد نکنید، با سعه صدر و مهربانی از برخی خطاهای او بگذرید تا عزت نفس در او تقویت شود و دست از تفکرات نادرست خود بردارد.

5- از روانشناس کمک بگیرید!

اگر به صورت خانگی نتوانستید در رابطه با درمان استرس نوجوانان به درستی عمل کنید، نیاز است حتما به یک روانشناس مراجعه کنید. مشاورانی که در این زمینه فعالیت دارند می توانند بر اساس تجربه و مطالعاتی که در طول سالهای فعالیت خود داشته اند، راهکارهای مفیدی به شما ارائه دهند. گاهی اوقات تغییر برخی عادات و ایجاد عادات سازنده و مثبت نیاز به دانش بالا و تخصص و تجربه دارد.

کلینیک هایی که در زمینه مغز و اعصاب فعالیت دارند، می توانند به خوبی منشاء ترس ها و اضطراب های نوجوانان را شناسایی کرده و آنها را کنترل نمایند. مشاورانی که در این کلینیک ها مشغول به کار هستند، قادرند فرزند شما را با ترس هایش روبرو کنند. آنها به شما نیز می آموزند که چگونه حمایت خود را از فرزندتان بیشتر کنید. با کمک مشاوره ها و راهنمایی های این افراد متخصص قادر خواهید بود بخشی از رفتارهای نادرست خود را اصلاح کرده و بدانید در هر موقعیتی چه رفتار مناسبی با فرزند خود پیش بگیرید.


دیدگاه کاربران (0)