5 قرص ضد اضطراب و دلشوره پر فروش دنیا و ایران!

5 قرص ضد اضطراب و دلشوره پر فروش دنیا و ایران!

استرس و دلشوره را همیشه نمی توان با مصرف دمنوش گیاهی و یا یوگا برطرف کرد. گاه نیاز است که بهترین قرص ضد استرس را بشناسید. این روند سبب می شود تا کنترل استرس برای شما آسانتر باشد.

آیا می دانید شدت اضطراب شما چقدر است؟【با این تست رایگان میزان استرس خود را بدانید!! 】

بنزودیازپین ها قرص ارامبخش و ضد استرس

بنزودیازپین گروهی از داروهای آرامبخش است و همینطور جزو رایج ترین داروی ضد استرس محسوب می شود. مثلاً داروهای آلپرازولام، کلونازپام، لورازپام و ... در لیست بنزودیازپین ها قرار دارند. این قرص ها بین 30 دقیقه الی یک ساعت ذهن را تسکین می دهند.

در همین زمینه بیشتر بخوانید:

بهترین قرص ضد استرس گیاهی : بهترین داروها و قرص های گیاهی از دید طب سنتی!

دلایل اضطراب : 10 تا از دلایل مهم استرس و اضطراب که باید بشناسید!

راه های کاهش اضطراب : 10 روش کاملا کاربردی

علائم اضطراب : مهمترین علائمی که باید آن ها را بشناسید!

در واقع از این سری قرص ضد استرس برای جلوگیری از حمله پانیک استفاده می شود. دقت کنید که این قرص ها اعتیادآور هستند و برای درمان طولانی مدت توصیه نمی شوند. این سری از قرص ضد استرس سبب می شود که سرعت سیستم عصبی کاهش یابد. به شخص کمک می کند تا از نظر جسمی و روحی آرام شود. قرص ضد اضطراب اگر در دوزهای بالاتر استفاده شود، یک سری عوارض جانبی به همراه دارد. احساس خواب آلودگی بخشی از اثرات این سری از قرص ضد اضطراب و دلشوره محسوب می شود.

قرص آرامبخش

 

  SSRI  قرص های ضد استرس 

 بسیاری از قرص هایی که درمان افسردگی و استرس مناسب هستند، می توانند استرس و اضطراب را کنترل نمایند. بنابراین به عنوان قرص اضطراب نیز شناخته می شوند. داروهای ضد افسردگی SSRI در مقایسه با بنزودیازپین ها خطر وابستگی کمی دارند. به طور کلی تاثیر استفاده از این داروها 4 الی 6 هفته زمان نیاز دارد تا علائم اضطراب را کاهش دهد. مشهورترین داروهای SSRI  که برای استرس تجویز می شود عبارت است از فلوکستین، سرترالین، سیتالوپرام و فلووکسامین. این سری از داروها برای درمان اختلال اضطراب ، اختلال هراس، اضطراب های اجتماعی و اختلال استرس پس از سانحه بسیار مناسب هستند.

قرص های استرس و اضطراب یک سری عوارض نیز با خود به همراه دارد. مثلا ممکن است شخص درگیر خستگی شود. به او حالت تهوع دست دهد. خواب آلودگی و افزایش وزن نیز بخشی از عوارض این قرص های ضد استرس است. حتی اگر بهترین قرص ضد استرس را نیز انتخاب کنید، باز هم ممکن است مقداری سردرد، خشکی دهان و افزایش تعریق برای شما دیده شود. البته نگران نباشید، این عوارض معمولا موقت هستند.

قرص ضد اضطراب و استرس از سری SSRI معمولاً در عملکرد جنسی نیز تا حدودی اختلال ایجاد می کند، اما می توان گفت که جای نگرانی ندارد و معمولا اگر به پزشکتان اطلاع دهید، راه حلی دارد.

قرص استرس و اضطراب

قرص ضد استرس و اضطراب بوسپیرون

بوسپیرون نیز از سری قرص ضد استرس محسوب می شود. این دارو به نسبت موارد قبلی جدیدتر است. البته بوسپیرون به عنوان یک آرام بخش خفیف عمل می کند. بوسپیرون سبب افزایش سروتونین در مغز می شود و در نهایت دوپامین را کاهش می دهد. این روند سبب تسکین اضطراب می شود. دو هفته زمان نیاز است تا این دارو اثر نماید. به طور کلی این دارو، عوارض آرام بخش های قوی را ندارند و ترک آن نیز با مشکل روبرو نمی شود.

خطر وابستگی بوسپیرون کم است و تداخل دارویی گزارش نشده است. این سری از قرص ضد استرس برای افراد مسن و افرادی که سابقه سوء مصرف مواد دارند، بهترین گزینه خواهد بود. کسانی که بوسپیرون مصرف می کنند احتمالاً با یبوست روبرو می شوند. ناراحتی معده نیز بخشی از عوارض این دارو است. شخص درگیر خواب آلودگی می شود. سرگیجه نیز به سراغ شخص می آید.

بهترین قرص ضد اضطراب چیست؟

مسدودکننده های بتا در لیست بهترین قرص برای استرس و اضطراب قرار گرفته است. مثلاً پروپرانولول قرصی است که در این راستا قرار گرفته است. این قرص برای درمان فشار خون بالا و مشکلات قلبی مناسب است اما برای درمان اضطراب نیز تجویز می شود. در واقع این سری از قرص ها با هورمون استرس مبارزه می کنند.

این قرص سبب کنترل علائم فیزیکی اضطراب مانند ضربان قلب شدید می شود. مسدودکننده های بتا برای سایر بیماری ها مانند فوبیای اجتماعی نیز اثربخشی خوبی دارند. مصرف این داروها ممکن است سبب بروز مقداری سرگیجه، خستگی و شاید یبوست یا اسهال شود که البته شدت آن بر اساس میزان دوز استفاده شما متغیر خواهد بود. دقت کنید که بهترین قرص ضد اضطراب برای هر شخص به نسبت شخص دیگر فرق می کند.

بوپروپیون قرص اضطراب و استرس

بوپروپیون نوعی داروی ضد افسردگی محسوب می شود. این دارو برای اختلالات اضطرابی و پانیک نیز بسیار مناسب است. میزان دوزی که توسط پزشک تجویز می شود متفاوت است. این دارو به اضطراب عمومی و علائم اضطرابی که همزمان با افسردگی همراه است کمک می کند. بوپروپیون یکی دیگر از قرص ها و راه های کاهش استرس و اضطراببوده و از عوارض جانبی آن حالت تهوع، دهان خشک و خواب آلودگی، بی خوابی و ... است. استفاده از این قرص ممکن است سبب شود تا اشتهای خود را از دست دهید. البته این موضوع مقطعی است و جای نگرانی ندارد. دقت کنید که بوپروپیون را می توانید برای دوره های طولانی تر نیز مصرف کنید.

قرص ضد اضطراب

 

قرص اضطراب و استرس هیدروکسی زین

هیدروکسی زین نوعی آنتی هیستامین محسوب می شود که برای واکنش های آلرژیک مناسب است. اما در لیست قرص ضد استرس ضعیف قرار گرفته است. این قرص تنش را کاهش می دهد. این دارو سبب تغییر سطح هیستامین و سروتونین بدن می شود و به طور کلی تغییرات خلقی خوبی ایجاد می کند. این دارو معمولاً برای دوره زمان مشخصی تجویز می شود.

نتیجه گیری

بهترین قرص ضد استرس را پزشک می تواند بر اساس سیستم بدنی شما تجویز کند. دقت کنید که این قرص ها از نظر عملکرد باد هم متفاوت هستند. به طور کلی این قرص ها برای مدت زمان مشخصی استفاده می شوند و استفاده طولانی مدت از گروه بنزودیازپین سبب وابستگی شدید می شود. قرص ضد استرس می بایست بر اساس شرایط بدنی و علائم شما توسط پزشک نسخه شود. دقت کنید که قرص های ضد استرس بسیار متنوع هستند. برخی از این قرص ها سبب افزایش وزن می شوند که می بایست در استفاده از آنها دقت شود.

در همین زمینه بیشتر بخوانید:

فوبیای اجتماعی :  شاید شما هم دچار این بیماری هستید؟!

بهترین قرص برای اضطراب اجتماعی : چند قرص مهم که نیاز شما را رفع می کند!

درمان استرس : بهترین راهکارهای درمان از زبان دکتر دهقانی!

اضطراب عمومی بخش مهمی از علائم اختلال روان در زندگی مدرن محسوب می شود. اختلال اضطراب در سنین مختلف دیده می شود و فقط مربوط به افراد جوان یا مسن نیست. اختلال اضطرابی در زنان باردار نیز دیده می شود. دقت کنید که به طور کلی قرص های ضد استرس مناسب هر شخص به نسبت شخص دیگر متفاوت است و تصمیم گیرنده در این موارد یک پزشک متخصص و حاذق است. در صورت تجویز صحیح این قرص ها می توانند سبب آرامش روحی و جسمی شود و کمک کند شخص خواب کافی نیز داشته باشد.


دیدگاه کاربران (0)