بهترین قرص خواب آور: قوی ترین قرص خواب کدام است؟

بهترین قرص خواب آور: قوی ترین قرص خواب کدام است؟

افزایش سطح دغدغه‌ها، تغییر سبک زندگی، تغییر سبک تغذیه و غیره باعث شده که امروزه بیشتر افراد از مشکلات کم‌خوابی یا بی‌خوابی رنج ببرند. تحقیقات، نشان‌ دهنده این است که چیزی حدود 50 درصد بزرگسالان به این مشکل مبتلا بوده و حدود 30 درصد آن‌ها به نوع مزمن دچار هستند. راهکارهای زیادی برای درمان بی‌خوابی و کم‌خوابی وجود دارد که مصرف قرص خواب آور قوی ، سریع‌ترین آن‌ها است. این قرص‌ها که انواع مختلفی دارند بین 30-120 دقیقه اثر گذاشته و باعث خواب آلودگی می‌شوند. در این مطلب قصد معرفی بهترین قرص خواب آور و ویژگی‌های هر کدام را داریم. با مغزم همراه باشید.

بهترین قرص‌های خواب‌آور

مشکلات خواب و ناتوانی در داشتن خواب کافی و باکیفیت، عوارض زیادی دارد و باعث کاهش کیفیت فعالیت‌های روزمره می‌شود. به همین دلیل مقابله با این مشکلات حائز اهمیت بوده و باید فورا انجام شود. بسیاری از افراد برای رفع مشکل بی‌خوابی به سراغ قرص‌های خواب می‌روند. قرص‌های خواب از نظر ترکیبات و نوع اثرگذاری در بدن به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

بنزودیازپین ها

این گروه از قرص‌های خواب آور جزو پرمصرف‌ترین و قوی ترین قرص خواب‌های موجود در بازار هستند که به احتمال زیاد نام چندین نوع از آن شنیده‌اید. از نمونه قرص‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند، می‌توان به دیازپام، آلپرازولام، کلونازپام و... اشاره کرد. بنزودیازپین در واقع دارویی ضد اضطراب است که اثر خواب آوری هم دارد. پزشک این داروها را برای مبتالایان به مشکلاتی مانند راه رفتن در خواب و... توصیه می‌کند. این داروها اثر نسبتا سریعی هم دارند.

غیر بنزودیازپین ها

دسته بعدی قرص‌های خواب، قرص‌های غیر بنزودیازپین هستند که اثر آن‌ها آرام‌تر بوده، زمان بیشتری می‌برد اما اثر طولانی‌تری هم دارند. سرترالین و بوسپار از جمله داروهای این گروه هستند که باز هم برای مبتلایان به اضطراب تجویز شده اما خاصیت خواب‌آوری هم دارند. این دسته از داروها باید با تجویز پزشک مصرف شوند تا از عوارض جانبی آن‌ها جلوگیری شود.

تکنیک های 100% کاربردی برای تقویت مغز و بهبود عملکرد آن【 همین حالا رایگان تماشا کنید 】 مدرس: دکتر مهدی دهقانی

ملاتونین

دسته بعدی قرص‌های خواب آور، ملاتونین است که حاوی مقدار زیادی هورمون خواب بوده و به عنوان مکمل غذایی می‌تواند ساعت خواب و بیداری را تنظیم ‌کند. ملاتونین را به عنوان بهترین قرص خواب آور هم می‌شناسند. این دارو برای افرادی که به دلیل تغییرات مکان، آب‌وهوا، استرس کار و... قادر به خواب به‌موقع و باکیفیت نیستند، موثر بوده و به خواب راحت آن‌ها کمک می‌کند. در اصل به سرعت وارد جریان خون شده و تاثیر سریعی در خواب و بیداری دارد.

بیشتر بخوانید:

5 قرص ضد اضطراب و دلشوره پر فروش دنیا و ایران!

بهترین قرص برای آرامش اعصاب【5 قرص آرامبخش قوی】

بهترین قرص ضد استرس گیاهی【پر فروش های بازار】

بهترین قرص‌های خواب‌آور

تنوع قرص‌های خواب آور بسیار زیاد است. برخی از این قرص‌ها، قرص خواب آور قوی بوده و اثر فوری دارند و برخی به مرور باعث ایجاد حس خواب آلودگی می‌شوند. آشنایی با بهترین انواع این دارو به شما کمک می‌کند که در زمان بروز مشکل، قادر به انخاب قرص مناسب خود باشید. انواع قرص‌های خواب برای رفع مشکلات کم‌خوابی به شرح زیر هستند:

قرص خواب آور دیازپام

همان‌طور که اشاره شد، دیازپام از خانواده بنزودیازپین‌ها است که ممکن است آن را با نام تجاری والیوم نیز مشاهده کرده باشید. این دارو علاوه بر شکل قرص به صورت تزریق وریدی، اسپری بینی و... نیز قابل استفاده است.

قرص دیازپام

از مزایای این قرص می‌توان به مقابله با اضطراب، برطرف کردن علائم ناشی از ترک اعتیاد به خصوص الکل، کمک به مقابله با تشنج و... اشاره کرد. این دارو معایبی هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به گرفتگی عضلات، تعریق، سردرد و اضطراب اشاره کرد. این قرص همچنین عوارضی مانند لرزش غیرارادی اندام‌ها و تحریک‌پذیری نیز دارد.

قرص خواب آور آلپرازولام

از دیگر انواع داروهایی که به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کنند، آلپرازولام را می‌توان نام برد. این دارو نیز مانند دیازپام بیشتر برای اضطراب و افسردگی تجویز شده و مزایایی مانند خواب سریع، خواب آرام، کاهش مشکلات روانی و... دارد.

موارد مصرف آلپرازولام

از معایب این دارو که برخی افراد آن را به بهترین قرص خواب آور می‌دانند، می‌توان به تغییر خلق و خو، احساس گیجی تا چند ساعت بعد از مصرف دارو و خستگی شددید اشاره کرد. این دارو همچنین عوارضی مانند حالت تهوع و استفراغ، اختلال در تمرکز و... را نیز به همراه دارد.

قرص خواب آور کلونازپام

کلونازپام هم مانند دیازپام از خانواده بنزودیازپین است و کاربرد آن به جز درمان خواب، رفع اضطراب و افسردگی است. این دارو مزایایی مانند آرامش فکری، خواب راحت، خواب طولانی‌تر و... داشته و از معایب آن می‌توان به مواردی مانند بی‌خوابی در اثر مصرف مداوم دارو، معده‌درد و... اشاره کرد. این دارو عارضه‌هایی نیز دارد که مهم‌ترین آن‌ها حملات پانیک و تشنج است.

موارد مصرف قرص کلونازپام

قرص خواب آور اگزازپام

سراکس یا اگزازپام از دیگر داروهایی است که برای رفع مشکل بی‌خوابی تنظیم می‌شود. این دارو نیز در اصل خاصیت ضد افسردگی دارد و برای مبتلایان به اضطراب و افسردگی تجویز می‌شود. این دارو با ایجاد حس آرامش و تسکین اضطراب، باعث آرامش شده و در خواب راحت موثر است که مهم‌ترین مزیت آن محسوب می‌شود.

این قرص خواب آور قوی معایبی مانند سرگیجه و تاری دید داشته و در مواردی ممکن است عوارض مصرف آن مانند میل جنسی، اختلالات خواب و مشکلات معده را باعث می‌شوند.

قرص خواب آور لورازپام

لورازپام را می‌توان به عنوان قوی ترین قرص خواب معرفی کرد که مصرف آن محبوبیت زیادی دارد و بسیاری از مبتلایان به مشکلات خواب ابتدا به سراغ آن می‌روند. این دارو نیز در دسته داروها ضد اضطراب جای می‌گیرد و مصرف آن مزایایی مانند خواب سریع، جلوگیری از مشکلاتی مانند حملات صرع و... به همراه دارد. این دارو معایبی هم دارد، برای مثال باعث تغییر خلق و خو و عصبانیت، بی‌خوابی و... می‌شود. از عوارض مصرف این دارو می‌توان به اختلالات تنفسی، رفتاری و... اشاره کرد.

قرص خواب آور کلردیازپوکساید

کلردیازپوکساید هم بهترین قرص خواب آور است که به جز کمک به فرآیند خواب در درمان اضطراب و کاهش مشکلات خواب موثر است. البته مصرف خودسرانه و بیش از اندازه این دارو مشکلاتی را نیز به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سردرد و سرگیجه، ضعف و خستگی، توهم و... اشاره کرد. در موارد شدید مبتلایان به این عارضه احتمال ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را نیز دارند.

موارد مصرف کلردیازپوکساید

قرص خواب آور دوکسپین

دوکسپین نیز جزو داروهای ضد افسردگی است که با تنظیم اختلالات عصبی به آرامش مغز و خواب راحت کمک می‌کند. این دارو نیز به خواب راحت و سریع کمک کرده و امکان تهیه آن از تمام داروخانه‌ها وجود دارد. سوزش سر دل، درد معده یا گیجی از معایب مصرف این دارو هستند و در موارد شدید حتی احتمال آریتمی، تشنج، غش کردن و... نیز به عنوان عارضه مصرف وجود دارد.

قرص خواب آور سوورکسانت

برخی پزشکان برای مبتلایان به بی‌خوابی سوورکسانت را تجویز می‌کنند. این دارو به خصوص برای افرادی که به پرش خواب مبتلا بوده و خواب منظمی ندارند، بسیار مناسب است. از مزایای این دارو می‌توان به تنظیم ساعت خواب پس از یک دوره مصرف منظم اشاره کرد. همچنین با مصرف این دارو کیفیت خواب بهبود پیدا می‌کند و از مشکلاتی مانند پرش خواب نیز جلوگیری می‌شود. در برخی بیماران ممکن است پس از مصرف دارو حس سرگیجه یا سردرد احساس شود. در موارد حاد احتمال بروز توهم نیز وجود دارد.

مکانیسم اثر سوورکسانت

قرص خواب آور زالپلون

برای مبتلایان به بی‌خوابی و کم‌خوابی، داروی دیگری هم تجویز می‌شود که در اصطلاح زالپلون نام ببرد. این دارو که در برخی منابع آن را به عنوان بهترین قرص خواب آور هم معرفی می‌شود باید در دوره کوتاه استفاده شود تا روی نقاطی از مغز که در درمان بی‌خوابی موثر هستند، اثر بگذارد. در اثر مصرف این دارو احتمال حساسیت‌های پوستی مانند خارش و.. وجود دارد. این دارو همچنین احتمال بروز عوارضی مانند مشکلات تنفسی، اختلالات بینایی را نیز به همراه دارد.

عوارض جانبی زالپلون

قرص خواب آور زولپیدم

در صورتی که به مشکلات خواب دچار هستید، ممکن است پزشک زولپیدم را برای شما تجویز کند. این دارو نیز تنها باید در یک دوره کوتاه مصرف شود تا خواب را تنظیم کرده و به بهبود کیفیت آن کمک ‌کند. معمولا مصرف طولانی‌مدت این داروها معایبی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سردرد و سرگیجه اشاره کرد. در موارد حاد، عارضه‌هایی مانند کمردرد و... نیز بروز پیدا می‌کنند.

اعتیادآور بودن زولپیدم

نکات مهم در مصرف قرص‌های خواب‌آور

با وجود این که قرص‌های خواب دارای خاصیت فراوانی بوده و در درمان بی‌خوابی موثر هستند اما عدم مصرف هوشمندانه این داروها، مشکلاتی را به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مشکلات قلبی، مشکلات عصبی و... اشاره کرد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات باید چند نکته مهم را در زمان مصرف این داروها در نظر داشت که عبارتند از:

  • دوز مناسب قرص خواب برای هر فرد متفاوت بوده و تنها پزشک قادر به تشخیص آن است.
  • با مصرف قرص خواب 7-8 ساعت خواب شبانه خواهید داشت و در نتیجه آن، مشکلاتی مانند احساس خواب آلودگی و... بروز نخواهد کرد.
  • بهترین قرص خواب آور نیز اگر به موقع مصرف نشود، اثری ندارد. بهترین زمان مصرف این داروها نیم تا 2 ساعت قبل از تایم مورد نظر برای خواب است.
  • برای جلوگیری از بروز مشکل در اثر مصرف این داروها، با مشاهده اولین عارضه به پزشک مراجعه کنید.
  • این داروها احتمال تداخل دارویی زیادی دارند، به خصوص با داروهای ضد آلرژی تداخل داشته و مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند.
  • مصرف قرص خواب معمولا برای یک دوره توصیه می‌شود و در صورت نیاز به مصرف بیشتر باید با پزشک هماهنگ کرد.

بیشتر بخوانید: 

16 درمان سریع استرس و اضطراب【زیر 30 دقیقه】فوری!

10 ورزش برای کاهش استرس و اضطراب (کاملا ساده)

5 داروی درمان استرس که اثر گذاری بالایی دارند!

جایگزین‌های طبیعی قرص‌های خواب‌آور

اگر به مشکل بی‌خوابی یا کم‌خوابی دچار هستید و میانه‌ای با مصرف داروهای شیمیایی ندارید، می‌توانید از جایگزین‌های طبیعی قرص‌های خواب آور استفاده کنید. این جایگزین‌ها به اندازه قوی ترین قرص خواب موثر بوده و باعث بهبود کیفیت خواب می‌شوند. در ادامه با چند جایگزین طبیعی و موثر قرص‌های خواب آشنا می‌شوید.

داروهای گیاهی خواب آور

از بهترین جایگزین‌های داروهای شیمیایی می‌توان به داروهای گیاهی اشاره کرد. برای مثال تراگزاکوم یک قرص خواب آور قوی گیاهی است که ترکیباتی مانند سنبل الطیب، بهارنارنج، گل ساعتی و... دارد. تمام این مواد خاصیت آرام‌بخشی داشته و به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کنند. ترانکی وال دیگر دارو با ترکیبات گیاهی است که در کاهش اختلالات خواب نیز بسیار موثر عمل می‌کند.

4 گیاه دارویی جایگزین قرص خواب آور

والرین ( ریشه سنبل الطیب)

این گیاه برای تهیه دمنوش استفاده می‌شود و با خاصیت آرام‌بخشی باعث بهبود کیفیت خواب و رفع مشکل بی‌خوابی می‌شود. این داروی گیاهی همچنین در رفع تنش‌های عصبی نیز موثر بوده و باعث از بین رفتن مشکلاتی مانند اضطراب می‌شود.

گل ساعتی

یکی از خواص گل ساعتی که مصرف آن به صورت دمنوش امکان‌پذیر بوده و در قرص‌های گیاهی خواب نیز استفاده می‌شود، آرام‌بخشی است. این دارو استرس و اضطراب را کاهش داده و به صورت طبیعی باعث درمان بی‌خوابی می‌شود.

بادرنجبویه

بادرنجبویه نیز در بهبود کیفیت خواب نقش دارد و باعث کاهش علائم بی‌خوبی می‌شود. این دارو به خصوص برای مشکلات خواب در دوران یائسگی موثر بوده و باعث خواب بهتر می‌شود. مصرف یک تا دو فنجان از نوشیدنی قبل از خواب برای همه افراد بلامانع است.

گل رازک

رازک برای مبارزه با اضطراب و افسردگی تجویز می‌شود و در درمان بی‌خوابی نیز موثر است. برای استفاده از این دارو باید یک قاشق چای‌خوری از رازک خشک را با آب جوش ترکیب کرد و بعد از 5 دقیقه میل کرد. بهتر است این دمنوش را نیز قبل از خواب مصرف کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین قرص ضد استرس گیاهی【پر فروش های بازار】

پرسش و پاسخ اضطراب اجتماعی【پاسخ های دکتر دهقانی】

قرص های خواب گیاهی

قرص‌های گیاهی که کمی قبل هم آن‌ها را معرفی کردیم، بهترین جایگزین داروهای شیمیایی هستند. این قرص‌ها با ترکیبات گیاهی تولید می‌شوند و عوارض آن‌ها به شدت پایین است.

قرص ترانکی وال دینه

این قرص گیاهی حاوی سنبل الطیب بوده و باعث آرام‌بخشی و بهبود عملکرد سیستم عصبی می‌شود. این دارو کیفیت خواب را تسعیل کرده و باعث از بین رفتن اختلالات خواب می‌شود.

اسلینایت ویواتیون

اسلینایت ویواتیون دیگر داروی گیاهی موثر در کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب است. این دارو سرشار از ویتامین‌هایی مانند ب 6 و مواد معدنی مانند کلسیم است. در نتیجه مصرف آن یک تیر و چند نشان بوده و به جز بهبود کیفیت خواب، به تقویت سیستم ایمنی و عصبی بدن نیز کمک می‌کند.

والتونین نوتراکس

والتونین نوتراکس را نیز می‌توان به عنوان بهترین قرص خواب آور غیر شیمیایی معرفی کرد. البته در ترکیبات این دارو مواد شیمیایی هم مشاهده می‌شوند اما بیشتر مواد موثر آن عصاره‌های گیاهی مانند گل ساعتی، سنبل الطیب و... هستند که باعث کاهش اختلالات خواب می‌شوند. مصرف منظم این دارو به تنظیم چرخه خواب کمک می‌کند.

سخن پایانی

مشکلات خواب امروزه جزو شایع‌ترین مشکلات هستند که ابتلا به آن‌ها در هر سنی رخ می‌دهد. برای مقابله با این مشکلات و خواب راحت، مصرف داروهایی تحت عنوان قرص خواب آور امکان‌پذیر است. البته باید به این نکته دقت کرد که بیشتر داروهای خواب آور عوارض جانبی دارند، در نتیجه مصرف آن‌ها تنها باید با توصیه پزشک و بعد از معاینه و بررسی وضعیت انجام شود.


دیدگاه کاربران (0)