من اضطراب اجتماعی دارم【چیکار بکنم؟】+پاسخ دکتر!

من اضطراب اجتماعی دارم【چیکار بکنم؟】+پاسخ دکتر!

استرس و اضطراب یکی از بزرگترین دغدغه ها و مشکلاتی است که برخی از افراد با آن مواجه می شوند. اگر احساس می کنید که اضطراب اجتماعی برای شما مشکل ساز است، جهت درمان اضطراب بهتر است با یک متخصص روانشناسی یا پزشک مشورت کنید. اما برای شروع، می توانید تلاش کنید که با تمرین و مشارکت در فعالیت هایی که ممکن است باعث ایجاد اضطراب شوند، مانند شرکت در گروه های اجتماعی یا سخنرانی در جمع، تجربه کسب کنید.

آیا می دانید شدت اضطراب شما چقدر است؟【با این تست رایگان میزان استرس خود را بدانید!! 】


 

همچنین، می توانید از تکنیک های تنفسی و آرامشی استفاده کنید تا احساس تعادل و آرامش را به دست آورید.

اضطراب اجتماعی چیست؟

اضطراب اجتماعی مشکل شایعی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند. این اضطراب می‌ تواند باعث کاهش رضایت شخصی، عملکرد ضعیف در محیط کاری و روابط ناموفق با دیگران شود. برای کمک به کاهش این اضطراب، می‌ توانید این مراحل را انجام دهید:

شناسایی و آگاهی از علائم و نشانه‌ های اضطراب اجتماعی، برای مثال: عرق سرد، ضربان قلب تند، تنگی نفس، لرزش و نگرانی از تعامل با دیگران.

آموزش روش ‌های مقابله با اضطراب اجتماعی، مانند تمرینات تنفس عمیق، تمرینات ذهن آگاهی و تمرینات تجسم.

مراجعه به متخصص برای دریافت کمک و مشاوره درمانی، مثل روانشناس یا مشاور درمان روانی.

شرکت در دوره‌ های آموزشی اجتماعی، که می‌ تواند به شما در تقویت مهارت‌ های ارتباطی و اجتماعی کمک کند.

تلاش برای ارتقاء روابط اجتماعی، به‌عنوان مثال، شرکت در جلسات گروهی، فعالیت ‌های اجتماعی مختلف.

در نهایت، این مهم است که به خودتان فرصت بدهید تا به تدریج اعتماد به نفس بیشتری به دست آورید و از طریق تمرین و تلاش، به مرور زمان اضطراب اجتماعی خود را کاهش دهید.

 

این مطالب را هم مطالعه کنید:

درمان اضطراب اجتماعی(فوبیای اجتماعی) با بهترین روش ها!

5 تا از بهترین قرص های بازار برای اضطراب اجتماعی

نشانه های رفتاری و هیجانی اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی یک شرایط نگران کننده است که می تواند بر رفتار و هیجانات فرد تاثیر بگذارد. برخی از نشانه های رفتاری و هیجانی که ممکن است نشان دهنده وجود اضطراب اجتماعی باشند، عبارتند از:

احساس ترس و نگرانی: فرد با اضطراب اجتماعی ممکن است همیشه در وضعیت نگرانی و ترس باشد، حتی در شرایطی که به نظر دیگران طبیعی و بی خطر است.

خجالت و ترس از ناموفقیت: فردی که دچار اضطراب اجتماعی می باشد،  ممکن است از شرکت در فعالیت های اجتماعی مثل گفتگو با دیگران، سخنرانی و یا شرکت در جمع های بزرگ اجتناب کند.

عدم اطمینان از خود: فرد با اضطراب اجتماعی ممکن است به خود شک داشته باشد و باور داشته باشد که قادر به انجام وظایف اجتماعی نیست.

مصرف مواد مخدر و الکل: برخی از افراد با اضطراب اجتماعی به مصرف مواد مخدر و الکل روی می آورند تا از اضطراب خود رهایی پیدا کنند.

انزوا: فرد با اضطراب اجتماعی ممکن است از رفتن به محل کار، مدرسه، دانشگاه یا جمع های اجتماعی اجتناب کند و در خانه بماند.

تفکر افراد با اضطراب و استرس اجتماعی

 افراد با اضطراب اجتماعی احساس می کنند که نمی توانند با دیگران به طور خوشایند برخورد کنند و این باعث می شود که احساس ناتوانی، ترس، و ناراحتی داشته باشند. همچنین، در بعضی موارد، اضطراب اجتماعی می تواند با علائم جسمی مانند درد شکم، سردرد، تعریق و غیره همراه باشد.

اگر شما به اضطراب اجتماعی مبتلا هستید، بهتر است به یک متخصص روانشناسی مراجعه کنید تا بتوانید از طریق مشاوره و درمان مناسب این وضعیت را کنترل کنید. همچنین، برخی تکنیک های مدیریت اضطراب مانند تمرینات تنفسی،

تکنیک های تفکر مثبت و تمرینات اندامی می تواند به کنترل اضطراب اجتماعی کمک کند.

پرسش و پاسخ

سوال بیمار: من اضطراب اجتماعی دارم، بايد چكار كنم؟

پاسخ پزشک: اضطراب اجتماعی به معنی ترس از مواجه شدن با موقعیت ‌های اجتماعی است که شامل تعامل و ارتباط با دیگران است. دلایل مختلفی می ‌تواند این ترس را تحریک کند. در این حالت، ذهن به افکار منفی متمرکز  می ‌شود، بنابراین باید به نحوه ارتباط با دیگران توجه کنید و به جملاتی که به شما گفته می ‌شود تمرکز کنید.

باید خودتان را درک کنید و به خاطر افکاری که در ذهنتان می ‌گذرد قضاوت نکنید. باید جملات مثبتی برای خودتان بسازید و بر نگرانی‌ های خود غلبه کنید. مدیتیشن کردن به شما کمک می‌ کند تا استرس را کاهش دهید و بهتر تصمیم بگیرید. همچنین کنترل تنفس شما را آرام می کند. در صورتی که نگرانی ‌های شما در زندگی اجتماعی، کاری یا تحصیلی‌ اختلال ایجاد کرده، می‌ توانید از حمایت روان‌شناختی استفاده کنید.

سوال بیمار: سلام، با اضطراب چکار کنیم؟

پاسخ پزشک: با انجام چند راهکار می توانید اضطراب خود را کنترل کنید، در ادامه چند راهکار برای کنترل اضطراب بیان می کنیم.

1- تنفس عمیق و آرام: تمرین تنفس عمیق و آرام، باعث کاهش سطح استرس و اضطراب شما می‌ شود.

2- تمرینات ورزشی: ورزش‌ های سبک و متوسط مانند پیاده‌ روی، دوچرخه‌ سواری و شنا می ‌توانند به شما کمک کنند تا از اضطراب خود رهایی پیدا کنید.

3- به روانشناس مراجعه کنید: روانشناسان و مشاوران روان درمانی با شما صحبت خواهند کرد و راهکار هایی برای کنترل اضطراب شما ارائه خواهند داد.

4- مصرف دارو های تجویز شده توسط پزشک: در بعضی موارد پزشک ممکن است دارو های ضد اضطراب و ضد افسردگی را تجویز کند که می‌ تواند به کنترل اضطراب کمک کند. به هرحال، مصرف دارو باید تحت نظارت پزشک باشد.

سوال بیمار: با درود، من با اضطراب اجتماعی دست و پنجه نرم می‌ کنم. برای اولین بار، این حالت را تجربه کردم و هرگز در مجموعه ‌های اجتماعی به راحتی حضور ندارم. این حالت من را از شرایط اجتماعی خوب دور نگه می ‌دارد. شغل من به گونه ‌ای است که مرا مجبور به برقراری ارتباط با دیگران، به خصوص در محیط ‌های گروهی می ‌کند و این موضوع برای من چالش ‌برانگیز است. لطفا من را راهنمایی بفرمایید.

پاسخ پزشک: علائمی که می فرمایید نشان از اضطراب و نگرانی شدید می باشد. اختلال اضطراب یک مشکل قابل حل است و با استفاده از جلسات مشاوره، می توان به آن پایان داد. اگر امکانش هست، شما می توانید شغل خود را به مدت موقت تعطیل کنید یا به شغل دیگری بروید و به جلسات مشاوره مراجعه کنید تا این مشکل را حل کنید.


دیدگاه کاربران (0)