بهترین ویتامین برای مغز: انواع ویتامین برای مغز و اعصاب و ترمیم عصب

بهترین ویتامین برای مغز: انواع ویتامین برای مغز و اعصاب و ترمیم عصب

در این مقاله میخواهیم به شما بگوییم که بهترین ویتامین برای مغز، اعصاب، ترمیم عصب و تقویت مغز کدام ویتامین هاست و آنها را در چه مواد غذایی میتوان یافت.پس تا انتهای مقاله با مغزم همراه باشید.


تکنیک های 100% کاربردی برای تقویت مغز و بهبود عملکرد آن【 همین حالا رایگان تماشا کنید 】 مدرس: دکتر مهدی دهقانی

نقش حیاتی ویتامین ها در سلامت مغز

مغز زمانی میتواند بهترین عملکرد را داشته باشد که خون و اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند. جالب است بدانید که مغز در حالت استراحت، تنها 15 درصد از خون پمپاژ شده از قلب را دریافت می‌کند. از این رو ویتامین‌ها با تاثیر بر عملکرد مغز، به رسیدن خون و اکسیژن مناسب به آن کمک می‌کنند.

در نتیجه کمبود ویتامین در برنامه غذایی روزانه، خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می‌دهد. انتقال‌دهنده‌های عصبی، مولکول‌های شیمیایی هستند که وظیفه انتقال پیام‌ها بین سلول‌های عصبی را بر عهده دارند.

نقش حیاتی تغذیه و ویتامین‌ها در تقویت عملکرد مغزی

این مواد شیمیایی نقشی حیاتی در تمام فرآیندهای ذهنی و جسمی، از جمله تفکر، احساس، حرکت و حافظه ایفا می‌کنند. انتقال‌دهنده‌های عصبی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: آمینو اسیدهای کوچک و بیوژنیک. برای تولید و عملکرد صحیح این مولکول‌های حیاتی، به طیف وسیعی از آمینو اسیدها و ویتامین‌ها، به‌ویژه ویتامین‌های گروه B و ویتامین C نیاز است.

بیشتر بخوانید:

تقویت حافظه بزرگسالان【5 تکنیک + 5 ماده غذایی】

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟【9 راهکار طب سنتی】+مدرن

نقش ویتامین‌ها در سرعت انتقال پیام‌های عصبی

سرعت مناسب در ارسال اطلاعات عصبی بسیار مهم است. مصرف صحیح ویتامین ها تأثیر قابل توجهی بر عملکرد مغز و انتقال اطلاعات عصبی دارد. سرعت ارسال اطلاعات عصبی به طور مستقیم وابسته به عملکرد میلین عصبی است که به عنوان یک پوشش، نقش مهمی در انتقال سریع اطلاعات عصبی ایفا می‌کند.

مصرف نسبتاً بالای ریزمغذی‌ها در بهبود سرعت انتقال این اطلاعات عصبی موثر است. به عنوان نمونه، مصرف مناسب ویتامین B12 کمک می‌کند تا ساختار میلین حفظ شود.

همچنین، مصرف تیامین برای انتقال اطلاعات عصبی مناسب ضروری است. همچنین، مصرف آهن نقش مهمی در تولید سلول‌های موثر در میلین ایفا می‌کند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر، بهتر است از راهنمایی‌های دکتر تغذیه استفاده کنید.

بهترین ویتامین ها برای مغز، کدام ویتامین ها هستند؟

ویتامین ها به دلیل داشتن خواص متعدد برای سلامتی، از اهمیت بالایی برخوردار هستند و تامین آن ها برای بدن به شدت ضروری است. از این رو در ادامه به معرفی بهترین ویتامین ها برای مغز و ترمیم عصب را برای شما بیان خواهیم کرد:

بهترین ویتامین ها برای مغز

ویتامین B12 و نقش آن در بهبود عملکرد مغز

به عنوان یک ویتامین بسیار حیاتی برای عملکرد بهینه مغز، اطمینان از مصرف کافی ویتامین B12 از اهمیت بالایی برخوردار است. برای افرادی که دارای خطر کمبود این ویتامین هستند، مانند افرادی که رژیم غذایی خاصی دنبال نمی‌کنند یا مشکلات جذب دارند، مصرف مکمل‌های ویتامین B12 می‌تواند گزینه‌ی موثری باشد.

همچنین، برنامه‌ریزی رژیم غذایی با توجه به منابع غذایی که حاوی این ویتامین هستند، نیز اهمیت دارد. مثلاً مصرف مواد غذایی غنی از آهن و محصولات حیوانی می‌تواند کمک کننده باشد، زیرا این مواد می‌توانند فرایند جذب ویتامین B12 را تسهیل کنند.

احساس ضعف و خستگی مفرد، رنگ پریدگی و شدن پوست، ضعف در تمرکز و سردردهای مداوم از مهم ترین علائم کمبود ویتامین B12 در بدن است. از این رو این ویتامین را در مواد غذایی نظیر غلات غنی شده، تخم مرغ آب پز و مرغ میتوان یافت.

بیشتر بخوانید:

11 دمنوش گیاهی برای تقویت حافظه【تقویت هوش و مغز】

بهترین قرص تقویت حافظه برای درس خواندن + راهنما!

ویتامین B9  یا اسید فولیک

فولیک اسید یا ویتامین B9 برای عملکرد صحیح مغز بسیار حائز اهمیت است و نقش مهمی در سلامت روانی و عاطفی انسان دارد. فولیک اسید به تولید DNA و RNA، ماده ژنتیکی بدن، کمک می‌کند و به ویژه در دوران‌هایی مانند نوزادی، نوجوانی و بارداری که سلول‌ها و بافت‌ها به سرعت رشد می‌کنند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین اسید فولیک با ویتامین B12 همکاری می‌کند تا در تولید گلبول‌های قرمز خون و عملکرد صحیح آهن در بدن کمک نماید.

این ویتامین همچنین با ویتامین‌های B6 و B12 و سایر مواد مغذی برای کنترل سطح خونی اسید آمینه هموسیستئین همکاری می‌کند. سطوح بالای این اسید با بیماری‌های قلبی مرتبط است. 

ویتامین B1 یا تیامین 

کمبود ویتامین B1 یا تیامین در بدن تأثیرات منفی زیادی دارد، زیرا این ماده برای فعالیت‌های مثبت مغز در فرآیند متابولیسم کربوهیدرات، لیپیدها و آمینو اسیدها ضروری است. علاوه بر این، تیامین تری فسفات نقش اساسی در بهبود عملکرد غشای عصبی و هدایت پیام‌های عصبی دارد. اگرچه کمبود این ویتامین در بدن افراد در کشورهای صنعتی به ندرت رخ می‌دهد، اما این موضوع برای افراد معتاد به الکل معمولاً صادق نیست.

کمبود ویتامین B1 باعث ایجاد بیماری بری بری مغزی می‌شود که باعث آسیب و مرگ تدریجی سلول‌های عصبی می‌گردد. همچنین، کمبود این ویتامین ممکن است منجر به ابتلا به بیماری‌های روانی مانند روان‌پریشی و سندروم ورنیکه – کورساکوف شود.

همچنین می‌تواند باعث ایجاد مشکلات روانی، از جمله سردرگمی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت شود. این ویتامین در لایه های بیرونی و جوانه غلات و همچنین در مخمر، گوشت، آجیل، غلات کامل، حبوبات، میوه ها و سبزیجات یافت میشود.

کمبود ویتامین b1

ویتامین B3

مغز برای دریافت انرژی و عملکرد صحیح نیاز به نیاسین دارد. در واقع، کمبود نیاسین می‌تواند باعث مشکلاتی در عملکرد مغزی شود. برخی از انواع اسکیزوفرنی را می‌توان با مصرف نیاسین درمان کرد، زیرا این ویتامین می‌تواند آسیب‌های ناشی از کمبود نیاسین در سلول‌های مغزی را تعدیل کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین B3 همچنین ممکن است در حفظ سلامت مغز و کمک به پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر موثر باشد، با این حال، نتایج در این زمینه هنوز مورد تردید است.

مصرف ویتامین B3، به صورت خوراکی یا موضعی، می‌تواند سلول‌های پوست را در برابر آسیب ناشی از تابش خورشید محافظت کند. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که این ویتامین ممکن است در جلوگیری از بروز برخی از انواع سرطان‌های پوست موثر باشد.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که مصرف روزانه 500 میلی‌گرم نیکوتینامید (نوعی ویتامین B3) دو بار در روز، احتمال ابتلا به سرطان پوست غیرملانوم را در موش‌های صحرایی کاهش می‌دهد، به ویژه در موش‌هایی که در خطر بالایی از ابتلا به این نوع سرطان قرار داشتند.

بیشتر بخوانید:

بهترین مولتی ویتامین برای تقویت حافظه【یادگیری سریع】

10 داروی گیاهی و دمنوش برای تقویت مغز و اعصاب (با اثرگذاری عالی)
 

بیوتین یا ویتامین B7 

بیوتین یک عامل اساسی برای عملکرد طبیعی سلول‌های خاکستری مغز است، این سلول‌ها به اصطلاح "سلول‌های متز" شناخته می‌شوند و دارای نرخ فعالیت متابولیک بسیار بالایی هستند. به همین دلیل، کمبود حتی کمترین مقدار بیوتین می‌تواند اثرات منفی خود را در مغز اعمال کند، از جمله افزایش احتمال حملات تشنجی.  

از مهم تریم مواد غذایی حاوی بیوتین میتوان به سبوس گندم، تخم مرغ کامل پخته شده، گوشت، ماهی، سیب زمینی، کلم بروکلی، آجیل، سویا، قارچ و موز اشاره کرد.

ویتامین B6

ویتامین B6 نقش بسیار حیاتی در سلامت مغز و حافظه ایفا می‌کند. این ویتامین در فرآیند تولید سراتونین، یکی از نوروترانسمیتر‌های مغزی، دخیل است. سراتونین نقش بسیار اساسی در کنترل خلق و هیجان، الگوی خواب و بیداری، و حتی تنظیم سطح استرس دارد. با کمک به تولید سراتونین، ویتامین B6 می‌تواند بهبود عملکرد مغز و وضعیت روحی فرد را بهبود بخشد.

همچنین، ویتامین B6 در فرایندهایی که باعث تولید سایر نوروترانسمیترها در مغز می‌شود، نقش دارد. این نوروترانسمیترها، از جمله دوپامین که در ارتباط با عملکرد و حافظه مغزی اهمیت دارند، تحت تأثیر ویتامین B6 قرار می‌گیرند.

به طور کلی، مصرف مناسب ویتامین B6 می‌تواند به بهبود عملکرد مغز، افزایش تمرکز و حافظه، و کاهش خطر بروز بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر کمک کند.

ویتامین E

ویتامین E یکی از مشهورترین آنتی اکسیدان ها در بدن است و با محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد، از آسیب رسیدن به سلول های مغز و سایر اندام حیاتی بدن جلوگیری میکند. تحقیقات نشان داده است که این ویتامین میتواند برای بهبود حافظه افراد مسن بسیار مفید باشد و از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کند. 

طریثه مصرف ویتامین E

ویتامین C

ویتامین C یکی از اساسی‌ترین عناصر برای بهبود سلامت بدن است، نقش بسیار حیاتی در حفظ سلامت مغز دارد. با مصرف منظم ویتامین C، می‌توان عملکرد عصبی را بهبود بخشید، ریسک اختلالات عصبی را کاهش داده و به حفظ سلامت مغز کمک کرد.

این ویتامین در میوه‌ها و سبزیجات تازه حضور دارد و تأثیر بسیار زیادی دارد. با استفاده منظم از این ویتامین، می‌توانید سلامت مغز خود را تضمین کنید.

ویتامین D

این ویتامین را بیشتر با نام ویتامین آفتاب میشناسیم و نور خورشید یکی از مهم ترین منابع دریافت ویتامین D است. این ویتامین علاوه بر تقویت استخوان ها و سیستم ایمنی بدن، بر عملکرد شناختی مغز هم تاثیر میگذارد.

طبق جدیدترین تحقیقات دانشمندان،وجود سطوح بالاتری از این ویتامین در بدن، با عملکرد شناختی بهتر مانند حافظه قوی‌تر و پیشرفت آهسته‌تر زوال شناختی مرتبط است.

دانشمندان برای اولین بار سطح ویتامین D در بافت مغز را بررسی کرده‌اند و اظهار می‌کنند که تا سال 2050، تعداد مبتلایان به زوال عقل به 150 میلیون نفر در سراسر جهان افزایش خواهد یافت، که این امر اهمیت اهمیت این تحقیقات را نشان می‌دهد.

با استفاده از بافت مغز 290 شرکت‌کننده، محققان سطوح ویتامین D را در چهار ناحیه مغز بررسی کردند و متوجه شدند که سطوح بالای ویتامین D با کاهش 25 تا 33 درصدی احتمال ابتلا به زوال عقل و اختلال شناختی خفیف مرتبط است.

با این حال، در این تحقیق به هیچ ارتباطی بین سطح ویتامین D مغز و وجود اجسام لویی یا آمیلوئید بتا اشاره نشده است که به ترتیب نشان‌دهنده زوال عقل با اجسام لویی و آلزایمر هستند. محققان قصد دارند با بیشتر مطالعه ساختار مغز، مکانیزم عملکرد ویتامین D در مغز را بهتر درک کنند.

ویتامین K

ویتامین K نقش مهمی در سیستم عصبی ایفا می‌کند. باور بر این است که این ویتامین علاوه بر تقویت عملکرد مغز، خواص ضد التهابی نیز دارد و از مغز در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. استرس اکسیداتیو می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند و حتی ممکن است منجر به شکل‌گیری بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون شود.

جمع بندی و سخن پایانی

ویتامین ها نقش حیاتی در سلامت مغز و اعصاب ایفا می کنند. کمبود هر یک از ویتامین های B12، B9، B6، B1، بیوتین، E، C و D می تواند به عملکرد مغز و اعصاب آسیب برساند.

منابع غذایی غنی از ویتامین های مفید برای مغز و اعصاب شامل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، غلات کامل، حبوبات، آجیل، سبزیجات برگ سبز، آجیل، دانه ها، روغن های گیاهی، مرکبات، فلفل دلمه ای، کیوی، گوجه فرنگی، ماهی های چرب، زرده تخم مرغ و قارچ می باشند.

مصرف مکمل های ویتامین در صورت کمبود ویتامین ها می تواند برای سلامت مغز و اعصاب مفید باشد. با این حال، قبل از مصرف هر گونه مکمل ویتامینی، باید با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین ها، راهکارهای دیگری نیز برای حفظ سلامت مغز و اعصاب وجود دارد.

ما در این مقاله به بررسی بهترین ویتامین برای مغز و ترمیم عصب پرداختیم و نقش هر کدام از آن ها را در بدن و مغز بررسی کردیم. در صورتی که به دنبال ویتامین برای مغز و اعصاب و تقویت آن هستید، این مقاله از مغزم، می تواند یک راهنمای کامل برای شما باشد.


دیدگاه کاربران (1)

  • اعظم اباذری 15 اردیبهشت 1403

    خدا سلامتی به آقای دکتر بده خیلی ممنون از این همه راهنمایی ها من پارکینسون دارم خواهش میکنم راهنماییم کنید خدا سلامتی بهتون بده و برکت به زندگیتون بده س سالمند بودمو کسی را نداشتم برای چالش که آقای دکتر گذاشتن راهنمایم کنه خواهش میکنم از آقای دکتر این 5 شب چالش مغزرا بگذارند توی تلگرام خیلی دعا گوی آقای دکتر می شویم چک