برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم؟ معرفی 20 دمنوش ضد استرس و آرامش‌بخش

برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم؟ معرفی 20 دمنوش ضد استرس و آرامش‌بخش

برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم؟ این سوالی است که بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات عصبی همچون استرس و اضطراب از خود می‌پرسند. باید بدانید که تنش و استرس در زندگی می‌توانند مشکلات بسیار زیادی را برای سلامتی به وجود آورند. به همین دلیل، اگر به چنین مشکلاتی مبتلا هستید، باید حتماً آن را کنترل کنید تا به بیماری‌های حاد عصبی منجر نگردد. در این شرایط، دمنوش‌های ضد استرس می‌توانند راهکاری طبیعی برای کاهش اضطراب باشند. از طرفی، بسیاری از افراد به دلیل عوارض داروهای شیمیایی تمایلی به مصرف آن‌ها ندارند و به دنبال راه‌های درمان طبیعی هستند. استفاده از دمنوش برای استرس و اعصاب می‌تواند به عنوان یک گزینه‌ی موثر برای از بین بردن عوامل بیماری‌زا در نظر گرفته شود.

خوب است بدانید جوشانده‌ها و دمنوش‌های گیاهی که حاوی ترکیبات موثر و قدرتمندی کاهش بیماری‌های عصبی هستند، گزینه مناسبی برای این گونه افراد محسوب می‌شوند.

با مغزم همراه باشید تا برخی از فرآورده‌ها و دمنوش‌های گیاهی را که می‌توانید برای این منظور مصرف کنید، به شما معرفی نموده و در خصوص خواص و مکانیزم اثر انواع دمنوش برای استرس و اعصاب، توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم.

اهمیت دمنوش ها در کاهش استرس 

دمنوش‌های گیاهی که از میوه، گل یا برگ‌ گیاهان دارویی تهیه می‌شوند، ضمن عطر و طعم دلنشینی که دارند از خواص درمانی متعددی نیز برخوردار هستند.

به‌طوری‌که برخی از آنها قرن‌ها است که در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته و در حال حاضر نیز نظر بسیاری از پزشکان طب نوین را به خود جلب کرده‌اند. مصرف این ترکیبات گیاهی تاثیرات بسیار زیادی بر سلامتی و کنترل بسیاری از بیماری‌ها دارد.

چگونه دمنوش‌ها بر استرس و اعصاب تأثیر می‌گذارند؟

به طور مثال برخی از این دمنوش‌ها به عنوان عاملی برای تقویت اعصاب، از بین بردن تنش و کاهش‌دهنده استرس شناخته می‌شود. در کل دمنوش‌های گیاهی حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های مختلف بوده و مصرف آن‌ها باعث حفظ سلامتی و تقویت سیستم عصبی بدن می‌شود.

همچنین آن‌ها فاقد کافئین بوده و قابلیت ضد باکتریایی، ضد ویروس و التهابی دارند. بنابراین اگر بدانید که برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم، آن‌گاه مصرف این داروهای گیاهی منجر به افزایش سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد سیستم گوارشی، خاصیت آرام‌بخشی، تسکین‌دهنده و کاهش‌دهنده استرس و اضطراب می‌شود.

مطالعه مقالات زیر نیز توصیه می‌شود:

بهترین قرص ضد استرس گیاهی【پر فروش های بازار】1403
10 داروی گیاهی و دمنوش برای تقویت مغز و اعصاب (با اثرگذاری عالی)

برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم؟

سال‌ها است که بسیاری از افراد برای حفظ سلامتی خود، تمایل به مصرف مواد غذایی طبیعی و ارگانیک دارند. همچنین بر این باور هستند که مصرف داروهای شیمیایی، می‌تواند در کنار بهبود برخی از علائم بیماری‌ها، اثرات منفی در بدن بر جای بگذارد. از این‌رو مصرف دمنوش‌های گیاهی را یک راه سالم و طبیعی، برای حفظ سلامتی و درمان برخی از بیماریی‌ها می‌دانند. 

به عنوان نمونه خوب است بدانید که مصرف دمنوش‌های گیاهی به دلیل داشتن خاصیت آرام‌بخشی، از بین بردن علائم استرس و اضطراب بدون ایجاد عوارضی همچون خواب‌آلودگی در افراد، گزینه مناسبی برای بهبود چنین شرایطی در بدن محسوب می‌شوند.

با توجه به این‌که این خواص در طیف گسترده‌ای از داروهای گیاهی وجود دارد، قصد داریم در ادامه مطلب مهم‌ترین دمنوش‌های گیاهی در این دسته را به شما معرفی کرده و در خصوص خواص آن‌ها توضیحاتی را بیان نماییم.

تکنیک های 100% کاربردی برای تقویت مغز و بهبود عملکرد آن【 همین حالا رایگان تماشا کنید 】 مدرس: دکتر مهدی دهقانی

1.  دمنوش کاهش دهنده استرس چای سیاه

چای سیاه یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌های گیاهی است که سالیان طولانی، در بین بیشتر اقوام به خصوص خانواده‌های ایرانی، به عنوان نوعی نوشیدنی‌ گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دمنوش گیاهی حاوی مقدار زیادی کافئین و اسید آمینه‌ای به نام ال-تیانین است که می‌تواند سطح هوشیاری و تمرکز را بهبود ببخشد.

تحقیقات درباره چای سیاه

علاوه بر آن با تقویت و افزایش فعالیت عامل آلفا در مغز، استرس و اضطراب را از بین برده و آرامش را در افراد به وجود می‌آورد. همچنین مصرف آن، مقدار هورمون کورتیزول در بدن را کاهش داده و عامل استرس در بدن را از بین می‌برد.

 2. دمنوش کاهش دهنده استرس سنبل الطیب

اگر می‌خواهید بدانید که برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم، بهتر است به سراغ دمنوش سنبل‌الطیب بروید. سنبل‌الطیب یکی از قوی‌ترین دمنوش‌های ضد استرس و ضد افسردگی است که به عنوان گیاه دارویی بی‌خطر و کاملاً موثر، برای از بین بردن مشکلات کم‌خوابی و بی‌خوابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دمنوش سنبل الطیب

لازم به ذکر است که این گیاه دارویی منبع غنی والپوتریات بوده و با تاثیر بر اسید گاما و ملاتونین در بدن، گیرنده‌های سروتونین در دستگاه عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل مصرف آن باعث آرامش و کاهش استرس می‌شود.

مطالعه مقالات زیر نیز توصیه می‌شود:

11 دمنوش گیاهی برای تقویت حافظه【تقویت هوش و مغز】

5 قرص ضد استرس برای امتحان + یک راهکار قطعی درمان

3.دمنوش کاهش دهنده استرس اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی با عطر و بوی بسیار دلنشین است که به عنوان یک دمنوش کاهش‌دهنده اضطراب و استرس و تثبیت‌کننده خلق‌و‌خوی شناخته می‌شود. همچنین حاوی مقدار زیادی کلسیم، آهن، ویتامین A و ترکیبات بسیار موثر برای افزایش تمرکز و از بین رفتن اضطراب بوده که طبیعی گرم‌وخشک دارد.

دمنوش اسطوخودوس

4. دمنوش کاهش دهنده استرس بادرنجبویه

بادرنجبویه نوعی دمنوش گیاهی است که از لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی به نعنا دارد. این دارو گیاهی طبعی گرم‌وخشک داشته و مصرف آن به دلیل ترکیبات آنتی‌اکسیدانی که دارد، میزان اسید گابا در مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دمنوش بادرنجبویه

از این‌رو مصرف آن اضطراب را کاهش داده و استرس را درمان خواهد کرد. همچنین باعث کاهش افسردگی و از بین رفتن مشکلات بی‌خوابی در بسیاری از افراد می‌شود.

5. دمنوش کاهش دهنده استرس رازک

رازک از جمله دمنوش های ضد استرس در طب سنتی است که به دلیل ترکیبات شیمیایی موثر بر روی هورمون استروژن بدن، بسیاری از عوامل ایجادکننده بیماری‌‌های عصبی را از بین می‌برد. در واقع مصرف این داروی گیاهی، برای از بین بردن مشکلات کم‌خوابی، بی‌خوابی و جلوگیری از اضطراب و استرس در بدن موثر است.

دمنوش رازک

6. دمنوش کاهش دهنده استرس به لیمو

به لیمو با ترکیبات که به‌طور طبیعی در ساختار خود دارد، گزینه مناسبی برای پاسخ به سوال: " برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم " محسوب می‌شود. به لیمو خواص درمانی زیادی داشته و برای از بین بردن بسیاری از مشکلات عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دمنوش به لیمو

به طور مثال دمنوش به ‌لیمو را می‌توان برای درمان تپش قلب، اضطراب، میگرن، مشکلات عصبی، خستگی و درمان بی‌خوابی شبانه مصرف کرد.

مطالعه مقاله زیر نیز توصیه می‌شود:

آیا پروپرانول آرامبخش است؟

7. دمنوش کاهش دهنده استرس هل

هل از جمله گیاهان دارویی خوشبو با ترکیباتی موثر برای درمان بسیاری از عوامل ایجاد کننده بیماری‌های مختلف در بدن است. به طور مثال مصرف آن باعث کنترل استرس، تقویت سیستم عصبی و تنفسی، آرامش اعصاب و تقویت حافظه در افراد می‌شود.

دمنوش هل

8. دمنوش کاهش دهنده استرس بابونه

بابونه یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است که در طب سنتی برای از بین بردن بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه دارویی حاوی مقدار بسیار زیادی فلاونوئیدها و ترپنوئیدها بوده که از مهم‌ترین عوامل حذف فاکتورهای ایجاد کننده بیماری‌‌های عصبی در بدن هستند.

کاهش استرس و لاغری با دمنوش بابونه

باید بدانید بابونه دارای فلاونوئیدی به نام آپیژنین است که با تاثیر روی فعالیت گیرنده‌های بنزودیازپین و گابا در مغز، سطح کورتیزول در بدن را کاهش می‌دهد. همین مسئله عامل مهمی برای از بین بردن مشکلاتی همچون تپش قلب، اضطراب، استرس و رفع بی‌خوابی بوده و سیستم عصبی بدن را تقویت می‌کند.

9. دمنوش کاهش دهنده استرس زیره سیاه

زیره سیاه یکی از انواع گیاهان دارویی بوده که حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های مختلف است. بنابراین مصرف آن منجر به کاهش اضطراب و استرس، درمان افسردگی، بهبود کیفیت خواب و از بین رفتن مشکلات بی‌خوابی می‌شود.

دمنوش زیره سیاه

مطالعه مقاله زیر نیز توصیه می‌شود:

بهترین ویتامین برای مغز: انواع ویتامین برای مغز و اعصاب و ترمیم عصب

10. دمنوش کاهش دهنده استرس گزنه

گزنه حاوی مواد مغذی مختلفی با خواص درمانی فراوان است. به همین دلیل مصرف آن بسیاری از مشکلات و عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برد. همچنین باعث کاهش مشکلات سیستم عصبی، از بین رفتن اختلالاتی همچون افسردگی، اضطراب، کاهش مشکلات بی‌خوابی و کم‌خوابی در افراد می‌گردد.

طرز تهیه دمنوش گزنه

بنابراین بهترین پاسخ به پرسش برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم، می‌تواند دمنوش گزنه باشد.

11. دمنوش کاهش دهنده استرس گل راعی

دمنوش گل راعی یکی از موثرترین ترکیبات گیاهی برای از بین بردن اختلالات عصبی به ویژه میگرن و افسردگی به حساب می‌آید. این دارو حاوی مقدار هایپریسین بوده که می‌تواند بر روی هر دو نوع A و B مونوآمین اکسیداز تاثیر مستقیمی بگذارد.

طرز تهیه دمنوش گل راعی

بنابراین مصرف آن باعث کاهش مشکلات همچون افسردگی و اضطراب در بدن، به ویژه در دوران یائسگی در بانوان یا افسردگی‌های فصلی در افراد دیگر می‌شود.

12. دمنوش کاهش دهنده استرس چای سبز

طبق تحقیقات انجام شده چای سبز یکی از مفیدترین دمنوش‌ها و نوشیدنی‌ها بر روی کره زمین است. این گیاه دارویی به دلیل برخورداری از مقدار بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی تاثیر مستقیمی بر روی بهبود وضعیت سیستم عصبی، کاهش سطح اضطراب و استرس در افراد دارد.

دمنوش چای سبز

همچنین ترکیبات موجود در چای سبز به ویژه کاتچین‌ها، بر روی سیستم‌های سیستم عصبی تاثیر گذاشته و با مهار سطح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول، باعث آرامش ذهنی افراد می‌شود.

علاوه بر آن وجود ترکیبات آنتی‌اکسیدان، پلی‌فنول و ال-‌تیانین موجود در چای سبز، می‌تواند سطح استرس و اضطراب را در مصرف‌کنندگان این دمنوش گیاهی به مقدار بسیار زیادی کاهش دهد.

13. دمنوش کاهش دهنده استرس زعفران

زعفران از جمله گیاهان دارویی بسیار محبوب و شناخته شده در طب سنتی بوده که حاوی ترکیبات بسیار موثری برای تقویت سیستم عصبی در بدن است .در واقع این گیاه دارویی یک آرام‌بخش طبیعی به حساب می‌آید و مصرف آن منجر به کاهش سطح اضطراب و استرس می‌شود.

دمنوش زعفران

البته در خصوص این گیاه دارویی باید بدانید که زعفران دارای مقدار بالایی کروسین و سافرانال بوده که عوامل اصلی کاهش سطح استرس و تنظیم چرخه خواب در سیستم عصبی بدن محسوب می‌گردند.

مطالعه مقاله زیر نیز توصیه می‌شود:

بهترین قرص برای آرامش اعصاب【5 قرص آرامبخش قوی】1403

14. دمنوش کاهش دهنده استرس زردچوبه

در پاسخ به پرسش برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم، می‌توان از زردچوبه نام برد. زردچوبه ضمن برخورداری از خاصیت ضد التهابی، حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و ترکیب فعالی به نام کرومیل است. به همین دلیل پتانسیل از بین بردن مشکلات عصبی به ویژه افسردگی‌های خفیف یا حاد و اساسی را دارد.

دمنوش زردچوبه

همچنین مصرف این ادویه سطح سروتونین در بدن را افزایش داده و ضمن کاهش افسردگی و استرس، از آسیب به سلول‌های مغز و ایجاد التهاب مزمن در آن‌ها جلوگیری می‌کند.

15. دمنوش کاهش دهنده استرس گل گاو زبان

گل گاو زبان یکی از معروف‌ترین دمنوش‌های گیاهی است که به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدان و ضد التهابی از دیرباز به عنوان عاملی برای از بین بردن اضطراب و استرس به ویژه در موقعیت‌های خاص مصرف می‌شود.

دمنوش گل گاو زبان

لازم به ذکر است که دمنوش گل گاوزبان سرشار از ترکیبات مفید برای سلامتی به ویژه فلاونوئیدها بوده که وجود آن‌ها در کنار ویتامین B، ویتامین C و مواد معدنی مختلف به کاهش اضطراب و استرس در افراد کمک می‌کند.

16. دمنوش کاهش دهنده استرس نعنا

کسانی که دچار اضطراب و استرس هستند، به طوری که عضلات آن‌ها به دلیل این عارضه منقبض می‌شود، بهتر است برای تسکین و آرامش اعصاب دمنوش نعنا مصرف کنند. خوب است بدانید که نعنا گیاهی فاقد کافئین بوده و به راحتی می‌توان آن را در تمامی ساعات شبانه روز بدون آنکه اختلالی در چرخه خواب ایجاد شود، مصرف نمود.

خواص نعنا برای کاهش استرس

همچنین این گیاه طبیعی خاصیت ضد التهاب داشته و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. به همین دلیل مصرف آن باعث از بین رفتن اختلالات سیستم عصبی، درمان افسردگی و استرس می‌شود.

آیا می دانید شدت اضطراب شما چقدر است؟【با این تست رایگان میزان استرس خود را بدانید!! 】

17.  دمنوش کاهش دهنده استرس مرزنجوش

مرزنجوش گیاهی از خانواده نعنا با عطری شبیه به آویشن بوده که طبعی گرم‌و‌خشک دارد. طبق تحقیقات انجام شده و سوابق که از متون طب سنتی برجای مانده، بهترین انتخاب برای زمان‌هایی است که فکر می‌کنیم برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم.

فواید مرزنجوش

باید بدانید مصرف این دمنوش گیاهی باعث تسکین اعصاب، رفع مشکلات بی‌خوابی و کم‌خوابی در بدن می‌شود.همچنین این گیاه دارویی حاوی مقدار زیادی مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منگنز و ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین A ،C، K، ویتامین  B6و فولات است. به همین دلیل مصرف آن می‌تواند بسیاری از مشکلات سیستم عصبی بدن را از بین ببرد.

18. دمنوش کاهش دهنده استرس گل محمدی

گل محمدی عطر بسیار دلپذیری دارد و در صورتی‌که به شکل دمنوش مصرف شود، می‌تواند از طریق تداخل با عملکردهای کورتکس مغز یا همان غشای خاکستری، مشکلات سیستم عصبی مثل اضطراب و استرس را از بین ببرد. همچنین مشکلات کم‌خوابی و بی‌خوابی را درمان کرده و خاصیت آرام‌بخشی دارد.

فواید دمنوش گل محمدی

19.  دمنوش کاهش دهنده استرس گل ساعتی

فلاونوئیدهای موجود در گل ساعتی با داشتن اثر آگونیستی بر گیرنده‌های بنزودیازپینی مغز، اختلالات سیستم عصبی را از بین می‌برند‌. همچنین ترکیبات فعالی که در این گیاه دارویی وجود دارند بر انتقال دهنده‌های سیستم عصبی از جمله گابا و دوپامین اثر گذاشته و باعث کاهش اضطراب و استرس می‌شوند.

خواص گل ساعتی برای بی‌خوابی و استرس

علاوه بر آن مصرف این دمنوش گیاهی منجر به مهار کردن آنزیم مونوآمین اکسیداز شده و باعث از بین رفتن مشکلاتی همچون افسردگی در افراد مبتلا به این عارضه عصبی می‌گردد.

20. دمنوش کاهش دهنده استرس آویشن

آویشن یکی از محبوب‌ترین داروهای گیاهی در طب سنتی است که خواص درمانی بسیار زیادی دارد. این داروی گیاهی حاوی ماده فعالی به نام کارواکرول بوده که مصرف آن باعث افزایش سطح دو هورمون سروتونین و دوپامین در بدن و کنترل سیستم عصبی می‌شود.

دمنوش آویشن

به همین دلیل این دمنوش گیاهی را برای از بین بردن تنش‌های روحی، افزایش آرامش و بهبود کیفیت خواب مصرف می‌کنند.

سوالات متداول 

1.  آیا مقدار مشخصی برای مصرف دمنوش‌های گیاهی وجود دارد؟
از آنجایی که دمنوش‌های گیاهی حاوی ترکیبات مختلفی هستند، زیاده‌روی در مصرف آنها می‌تواند اثرات منفی داشته باشد. پس باید پیش از استفاده در خصوص دوز مصرفی آنها اطلاعات کافی را کسب نمایید.

2.  موارد احتیاط مصرف دمنوش‌های گیاهی چیست؟
افرادی همچون خانم‌های باردار، مادرانی که به فرزندان خود شیر می‌دهند، بیماران، افراد مسن یا کسانی که داروهای خاصی را مصرف می‌کنند، باید پس از مشورت با افراد متخصص از دمنوش‌های گیاهی استفاده کنند.

3. آیا مصرف دمنوش‌های گیاهی محدودیت سنی دارد؟
اکثر دمنوش‌های گیاهی کاملا ایمن و بدون ضرر هستند، ولی باوجوداین بهتر است در خصوص مصرف آن‌ها برای کودکان، با پزشک مشورت نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله به سوال "برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم؟" پرداختیم و برخی از دمنوش‌های ضد استرس که می‌توان برای این منظور مصرف نمود را معرفی کردیم. لازم به ذکر است که گیاهان دارویی دارای ترکیبات مختلفی از مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و ترکیبات شیمیایی هستند که هرکدام از آن‌ها اثر بخشی متفاوتی در بدن دارند.

پس بهتر است پیش از مصرف دمنوش‌های گیاهی، مانند دمنوش برای استرس و اعصاب، در خصوص دوز مناسب استفاده از آن‌ها، ترکیبات و مکانیزم اثر داروهای گیاهی تحقیق نموده یا با کارشناسان و متخصصان سایت مغزم که در این زمینه دانش و تجربه کافی دارند، مشورت نمایید.


دیدگاه کاربران (0)