قوی ترین تقویت کننده اعصاب

قوی ترین تقویت کننده اعصاب

بیماری‌های سیستم عصبی که امروزه بسیار هم گسترش پیدا کرده، چالش‌ها و مشکلات بسیاری را برای انسان‌ها ایجاد کرده است. با توجه به این‌که سیستم عصبی نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های روزانه و تنظیم عملکرد اعضای مختلف بدن دارد، تقویت آن با قوی ترین تقویت کننده اعصاب باید از اصلی‌ترین اولویت‌های افراد برای حفظ سلامتی باشد.

بنابراین تاکنون روش‌ها و داروهای مختلفی برای تقویت مغز و سیستم عصبی به وجود آمده که می‌توان به کمک آنها جلوی بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها را گرفت‌‌. البته نباید به فکر روش‌های خاص، داروهای شیمیایی یا مولتی ویتامین تقویت اعصاب با فرمولاسیون‌های عجیب باشید، بلکه با کمک روش‌هایی بسیار ساده مثل مصرف برخی از دمنوش‌های مقوی اعصاب یا انجام تمرین‌های ورزشی هم می‌توانید به این مهم دست پیدا کنید. با ما همراه باشید تا در این خصوص بیشتر شما را راهنمایی کنیم.

سیستم عصبی چیست؟

دستگاه عصبی مرکز فرماندهی بدن است. یعنی تمامی افراد هر کاری که انجام می‌دهند به کمک سیستم عصبی بدن تنظیم می‌شود. این سیستم شامل شبکه وسیعی از اعصاب بوده که سیگنال‌های الکتریکی را برای انجام فعالیت‌های روزانه به غدد، ماهیچه‌ها و اجزای مختلف بدن ارسال می‌کنند. در واقع سیستم عصبی یک بزرگراه اطلاعاتی عظیم در بدن است که نقش کنترل تمام اعضای بدن را بر عهده دارد. به عنوان مثال می‌توان به مواردی همچون کنترل ضربان قلب، الگوهای تنفس، ارسال سیگنال گرسنگی، تنظیم کردن تمامی غدد و خواص پنجگانه اشاره نمود.

باید در خصوص سیستم عصبی بدن این را بدانید که از دو بخش اصلی سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی تشکیل شده است. به‌طوری‌که هر قسمت میلیاردها سلول عصبی به نام نورون در خود جای داده‌اند. توجه نمایید که سیستم عصبی مرکزی شامل مغز و نخاع می‌شود و وظیفه آن ارسال پیام‌های عصبی به سایر قسمت‌های بدن است. در حالی‌که سیستم عصبی محیطی از اعصاب بسیار زیادی تشکیل گردیده که در کل بدن پخش شده و اطلاعات را از مغز و نخاع به اندام‌های مختلف بدن منتقل می‌کنند.

البته پیش از آشنایی با قوی ترین تقویت کننده اعصاب باید بدانید که خود سیستم عصبی محیطی نیز به دو بخش سیستم عصبی سوماتیک و سیستم عصبی خودمختار تقسیم می‌شود. پس با توجه به اهمیتی که سیستم عصبی دارد هرگونه اختلال در عملکرد آن می‌تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین تقویت این سیستم برای حفظ سلامتی در افراد اهمیت بالایی دارد. اما برای آنکه بتوانید به خوبی از مرکز فرماندهی بدن مراقبت کنید، باید راهکارهای بسیار ساده‌ای مثل رژیم غذایی مناسب، عدم مصرف برخی از غذاها، ورزش، خواب کافی و غیره را در در زندگی رعایت کرده و به آنها توجه ویژه‌ای نمایید.

راه های تقویت اعصاب بصورت طبیعی(راهکار های ساده)

برای تقویت سیستم عصبی نیازی به درمان‌های خاص یا خوردن داروهای مخصوص مانند آرام‌بخش‌ها ندارید. به عبارتی دیگر بسیاری از کارهای معمولی مثل تمرکز بر سبک زندگی، انجام تمرینات منظم ذهنی، حفظ رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مفید برای کاهش استرس و رسیدن به آرامش از راهکارهای تقویت سیستم عصبی بدن محسوب می‌شوند.

خواب کافی

با توجه به تحقیقات انجام شده خواب کافی روی پاکسازی پروتئین‌های غیر طبیعی در مغز نقش مهمی دارد و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند. همچنین داشتن خواب کافی به مدت ۸ ساعت در طول شبانه‌روز یکی از بزرگترین راهکارهای افزایش تمرکز و بهبود عملکرد مغز به حساب می‌آید.

استفاده از نور خورشید

نور خورشید تاثیر مستقیمی بر غده پینه آل بدن که منشا تولید ملاتونین است دارد. این هورمون یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و مانع افسردگی و افزایش کیفیت خواب می‌شود. به همین دلیل می‌تواند سیستم عصبی بدن را تقویت کند.

پا برهنه راه رفتن

قدم زدن با پای برهنه از جمله راهکارهای تقویت سیستم عصبی و سلامتی بدن است و به عنوان قوی ترین تقویت کننده اعصاب شناخته می‌شود.

ورزش منظم

هنگامی که ورزش می‌کنید ضربان قلب شما افزایش پیدا می‌کند و گردش خون در بدنتان زیاد می‌شود. همین امر منجر به ترشح ماده شیمیایی اندورفین توسط سلول‌های عصبی بدن می‌گردد. در نتیجه احساس رضایت و شادی در افراد افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید:

چه ورزش هایی برای درمان افسردگی و اضطراب مفید هستند؟

تمرکز و مراقبه

تمرکز و مراقبه یکی از روش‌های از بین بردن افکار منفی و دغدغه‌های روزانه است. با این‌کار می‌توان سیستم عصبی بدن را تقویت کرده و اضطراب و استرس را از بین برد. به‌طورمثال گوش دادن به موسیقی، انجام کارهای مورد علاقه، استراحت و مدیتیشن از روش‌های از بین بردن اضطراب، استرس و تقویت سیستم عصبی بدن هستند.

راه های تقویت اعصاب با تغذیه

خوردن غذاهای ناسالم باعث برهم خوردن تعادل قند خون می‌شود. همین مسئله باعث تحریک سیستم عصبی و افزایش استرس در افراد می‌گردد. در مقابل با خوردن غذاهای سالم می‌توان ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای تقویت مغز و سیستم عصبی را فراهم نمود و سلامت آن را تضمین کرد.

دم نوش ها

دمنوش‌های گیاهی که طیف گسترده‌ای را در بر می‌گیرند، جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی و تقویت سیستم عصبی بدن محسوب می‌شوند. در واقع آنها ضمن کاهش استرس و ایجاد آرامش در افراد می‌توانند بسیاری از مشکلات عصبی را درمان کنند. یکی از مزایای استفاده از دمنوش‌ها تنوع طعم و مزه آن‌هاست که باعث می‌شود هر فردی مطابق با ذائقه خود از بین آنها انتخاب کند. موارد زیر نمونه‌ای از دمنوش‌های مقوی اعصاب هستند که می‌توان برای تقویت سیستم عصبی استفاده کرد:

  1. دمنوش بابونه که طبع گرمی دارد برای تقویت سیستم عصبی بدن، از بین بردن استرس و آرام کردن اعصاب مناسب است.
  2. دمنوش به لیمو از جمله قوی ترین تقویت کننده اعصاب است که برای بهبود سیستم عصبی، کاهش اضطراب، درمان میگرن و از بین بردن بی‌خوابی شبانه مصرف می‌شود.
  3. گل گاو زبان نیز نمونه‌ای از دمنوش‌های کم‌ کننده استرس و مشکلات عصبی به حساب می‌آید.
  4. چای سبز آمینو اسیدی است که باعث تنظیم سطح سراتونین در بدن می‌شود. همین مسئله باعث افزایش تمرکز و تقویت سیستم عصبی بدن می‌گردد.

دانه چیا

دانه چیا سرشار از اسیدهای چرب و امگا ۳ است. به همین دلیل برای بهبود عملکرد مغز و از بین بردن اضطراب در افراد ماده غذایی بسیار موثری به حساب می‌آید.

ماهی

ماهی‌های چرب مثل ساردین، سالمون یا قزل‌آلا سرشار از امگا ۳ هستند. بنابراین مصرف آنها منجر به تقویت عملکرد سیستم عصبی و از بین بردن التهاب در مغز می‌شود.

گل کلم

گل کلم حاوی دو ماده به نام‌های سولفورافان و ایندول‌ های بوده که نقش مهمی در کاهش پیشرفت بیماری‌های تحلیل کننده اعصاب بدن ایفا می‌کنند.

بادام

بادام از جمله مغزهای خوراکی است که حاوی مقدار زیادی منیزیم و روغن‌های چرب سالم است. به همین دلیل مصرف آن باعث افزایش تمرکز در افراد، کاهش استرس و تقویت سیستم عصبی می‌گردد.

برنج قهوه‌ ای

برنج قهوه‌ای سرشار از منگنز، سلنیوم و منیزیم است. مصرف این ماده غذایی با ترکیباتی که دارد باعث تقویت سیستم عصبی، جلوگیری از تخریب سلول‌های عصبی و ضعف اعصاب و روان می‌شود.

شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی مقدار زیادی منیزیم و آنتی اکسیدانی به نام فلاونول است. به همین دلیل مصرف آن باعث بهبود عملکرد مغز، تقویت اعصاب، بهبود انتقال پیام مغز به اعضای مختلف بدن و کاهش اضطراب می‌گردد.

راه های تقویت اعصاب با ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش بسیار مهمی در سلامت بدن ایفا می‌کنند و کمبود آنها باعث تضعیف روحیه و عصبانیت در افراد می‌شود. در واقع مصرف این مواد غذایی به عنوان قوی ترین تقویت کننده اعصاب برای بدن ضروری بوده و مانع ابتلا به ضعف سیستم عصبی، اضطراب، افسردگی و مشکلات ذهنی می‌شود.

ویتامین‌ های گروه B

وجود ویتامین‌های گروه B منجر به سوخت‌وساز مناسب مواد غذایی و تبدیل آنها به انرژی مورد نیاز بدن می‌شود. همچنین این ویتامین‌ها می‌توانند سلول‌های آسیب دیده را ترمیم کرده و نقش مهمی در سلامتی قسمت‌های مختلف بدن ایفا کنند.

علاوه بر آن ویتامین‌های گروه ب نقش بسیار اساسی و مهمی در سلامت ذهن، کاهش استرس و تقویت حافظه در افراد دارند و از ابتلا به بیماری‌هایی مثل افسردگی، فوبیا و اختلالات عصبی جلوگیری می‌کنند. البته لازم به ذکر است که در میان ویتامین‌های گروه ب ویتامین B12 به عنوان مولتی ویتامین تقویت اعصاب،  نقش بسیار موثری در کاهش عوارض پیری مثل زوال مغز، سردرگمی و مشکلات عصبی دارد.

ویتامین A

ویتامین A آنتی اکسیدان بسیار قدرتمندی است که از به وجود آمدن رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری کرده و مانع ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. علاوه بر آن مصرف این ویتامین باعث تقویت انتقال دهنده‌های سیستم عصبی مانند دوپامین و گیرنده‌های آن شده و حافظه را تقویت می‌کند.

ویتامین D

ویتامین D نقش بسیار مهمی در بدن دارد که یکی از آنها، جذب فسفر در جریان خون است. باید بدانید فسفر باعث بهبود حافظه، ترمیم سلول‌ها و بافت مغز می‌شود. همچنین کمبود آن نقش بسیار مهمی در ابتلا به بیماری‌های عصبی و افسردگی دارد.

ویتامین C

وجود ویتامین C در بدن تاثیر بسیار مهمی روی انتقال دهنده‌های سیستم عصبی دارد. همچنین باعث کاهش یون‌های فلزی در مغز می‌شود.

اسید فولیک

اسید فولیک که با نام‌های فولات یا ویتامین B9 شناخته می‌شود، ماده معدنی است که به تشکیل سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند. به همین دلیل مصرف آن باعث از بین رفتن مشکلات عصبی و افسردگی می‌گردد. علاوه بر آن این نوع قوی ترین تقویت کننده اعصاب تاثیر مستقیمی در تولید انتقال دهنده عصبی از قبیل سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین دارد.

امگا 3

مغز یکی از اندام‌های مهم بدن به حساب می‌آید که حاوی مقدار زیادی چربی است. در واقع سلول‌های ماده خاکستری مغز حاوی ۵۰ درصد اسیدهای چرب هستند، به همین دلیل مصرف امگا ۳ که در گروه اسیدهای چرب قرار می‌گیرد تاثیر مستقیمی در بهبود عملکرد آن دارد.

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی بسیار مهم در عملکرد سیستم عصبی بدن است که کمبود آن باعث استرس، افسردگی و اضطراب در افراد می‌شود.

روغن ماهی

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب است. به همین دلیل مصرف آن منجر به بهبود اختلالات روانی و روحی مثل دو قطبی، افسردگی، کاهش اضطراب و استرس می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین ویتامین برای مغز: انواع ویتامین برای مغز و اعصاب و ترمیم عصب

راه های تقویت اعصاب با  دارو های مغز و اعصاب

در ترکیبات داروهای مغز و اعصاب فاکتورهای مختلفی از مواد شیمیایی، گیاهی، مولتی ویتامین تقویت اعصاب و مواد معدنی موثر برای تقویت سیستم عصبی بدن دیده می‌‌شود. همچنین هر کدام از آنها مکانیزم عملکرد مختلفی در بدن داشته و مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. بنابراین استفاده خودسرانه آنها می‌تواند اثرات سوءی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل باید توسط متخصص مغز و اعصاب تجویز شوند.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با آنها به معرفی تعدادی از قرص‌هایی که برای تقویت سیستم عصبی بدن استفاده می‌شوند می‌پردازیم.

4 قرص برای تقویت اعصاب

قرص نرون و اینر روهه یوروویتال

قرص نرون و اینر روهه یوروویتال نمونه‌ای از قرص‌های گیاهی اعصاب بوده که در ترکیب آن مقدار زیادی عصاره بادرنجبویه، سنبل‌الطیب و رازک وجود دارد. همچنین حاوی مقداری آمینو اسید تریپتوفان و ویتامین‌های گروه ب است. به عنوان مهم‌ترین مزایای استفاده از این مولتی ویتامین تقویت اعصاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود خلق و خوی
  • آرامش اعصاب
  • کاهش اضطراب و استرس
  • برطرف کردن تنش‌های عصبی
  • بهبود کیفیت خواب با قوی ترین تقویت کننده اعصاب
  • تقویت عملکرد مغز
  • بهبود حافظه و تمرکز

قرص زیر زبانی واناتونین گلد نورم لایف

قرص واناتونین گلد نورم لایف حاوی  ماده شیمیایی ملاتونین است که ترشح آن در بدن سیستم عصبی را تقویت کرده و اختلالات خواب را جبران می‌کند. همچنین استفاده از این مولتی ویتامین تقویت اعصاب منجر به افزایش مدت خواب، بهبود کیفیت خواب، از بین رفتن خستگی و کلافگی در روز و بهبود اختلالات خواب می‌شود‌. باید بدانید این دارو که به صورت زیر زبانی مصرف می‌شود در موارد زیر مورد استفاده می‌گیرد:

  • مناسب استفاده پس از مسافرت‌های طولانی
  • مناسب استفاده در زمان ابتلاء به اختلالات خواب
  • مناسب استفاده برای افراد مسن
  • مناسب استفاده برای تنظیم خواب در زمان شیفت‌های شبانه

کپسول والتونین نوتراکس

کپسول والتونین نوتراکس یکی از بهترین انواع داروهای تقویت سیستم عصبی مغز بوده که از ترکیبات گیاهی، اسیدهای آمینه و ملاتونین ساخته شده است. البته در خصوص کپسول والتونین نوتراکس باید بدانید که این دارو فاقد هرگونه فرآورده سویا، شیرین‌کننده، نگهدارنده یا گلوتن بوده و در موارد زیر مصرف می‌شود:

  • ابتلاء به اختلالات خلقی فصلی
  • مشکلات خواب همچون بد خوابی یا بی‌خوابی
  • بهبود کیفیت خواب، مدت زمان خوابیدن، تنظیم ریتم و چرخه خواب شبانه‌روز
  • رفع خستگی و کلافگی
  • رفع نمودن فشارهای عصبی و استرس

کپسول نرم ژلاتینی ممولیک ویواتیون

ترکیبات که در کپسول نرم ژلاتینی ممولیک ویواتیون مورد استفاده قرار گرفته منجر به تقویت اعصاب، بهبود عملکرد حافظه و سلامت مغز می‌شود. این کپسول که شامل موادی مانند آمینو اسید گابا، کوانزیم کیوتن، عصاره جینکوبیلوبا و مولتی ویتامین تقویت اعصاب بوده می‌تواند گیرنده‌های عصبی و انتقال دهنده‌های سیستم عصبی در بدن را تقویت کند.

بنابراین اکثر بزرگسالان و افراد سالمند، برای جلوگیری از زوال مغز و ابتلا به آلزایمر از این محصول استفاده می‌کنند. به عنوان موارد مصرف و ویژگی‌های این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود،:

  • تقویت حافظه با قوی ترین تقویت کننده اعصاب
  • بهبود مشکلات عصبی
  • بهبود عملکرد مغز
  • جلوگیری از زول مغزی
  • جلوگیری از ابتلاء به آلزایمر در افراد مسن و بزرگسالان

بیشتر بخوایند:

بهترین قرص برای آرامش اعصاب【5 قرص آرامبخش قوی】1402

راه های تقویت اعصاب با  دارو های گیاهی

داروهای گیاهی حاوی ترکیبات خاصی هستند که می‌توان آنها برای ساخت داروهای تقویت کننده اعصاب به کار برد. از طرفی مصرف ترکیبات گیاهی عوارض بسیار کمتری از داروهای شیمیایی دارد. بنابراین می‌توان با خیال آسوده از آنها برای درمان برخی از مشکلات عصبی نیز استفاده کرد.

معجون اعصاب (نه گیاه)

معجون اعصاب (نه گیاه) از جمله داروهای ارگانیک  تقویت اعصاب و بهبود عملکرد مغز است که در ترکیبات آن، عصاره 9 گیاه دارویی دیده می‌شود. این ترکیبات که برای از بین بردن مشکلات عصبی بسیار موثر هستند، شامل عرق کاسنی، شاه‌تره، گل گاوزبان، بابونه، گلاب، بیدمشک، بادرنجبویه، بید و شوید می‌شوند.

معجون اعصاب 9 گیاه

به همین دلیل مصرف آن به کلیه افرادی که دچار ضعف اعصاب، خستگی‌های مفرط روزانه، نا آرامی در روز، فشارهای عصبی و چنین مشکلاتی هستند توصیه می‌گردد. از جمله مهم‌ترین موارد استفاده از این دارو می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • تقویت اعصاب
  • کاهش استرس
  • بهبود ضعف اعصاب
  • رفع اضطراب و استر
  • رفع تشنج شدید مغزی
  • بهبور خلق‌وخوی
  • افزایش تمرکز، ایجاد آرامش‌فکری و ذهنی شادی‌آور
  • کاهش احساس ترس
  • بهبود اختلالات خواب و چرخه خواب
  • رفع مشکلات بی‌خوابی و بد خوابی

 

داروی گیاهی تقویت اعصاب (درمان افسردگی دلهره و اضطراب  و بی خوابی)

این دمنوش نوعی دارو گیاهی تقویت کننده اعصاب بوده که حاوی ترکیبات موثر گیاهان دارویی برای از بین بردن مشکلات عصبی است. باید بدانید که مواد گیاهان به کار رفته در ساخت و تولید آن دارای ترکیبات تانن هستند. این ترکیبات باعث تقویت اعصاب، از بین بردن مشکلات روحی، افسردگی و کم حوصلگی می‌شود. مهم‌ترین ویژگی‌های این دارو عبارتند از:

  • افزایش توجه و تمرکز با قوی ترین تقویت کننده اعصاب
  • کاهش استرس و بدخلقی
  • تقویت اعصاب
  • کنترل رفتار و مدیریت خشم
  • کنترل بی‌خوابی
  • تنظیم چرخه خواب
  • از بین بردن دلهره

بیشتر بخوانید:

10 داروی گیاهی و دمنوش برای تقویت مغز و اعصاب (با اثرگذاری عالی)

سخن پایانی

در این متن به مطالعه راهکارهای طبیعی تقویت سیستم عصبی بدن پرداختیم. باید بدانید که سیستم عصبی، نقش اصلی را در کنترل اعضای بدن و واکنش‌های روزانه هر فرد ایفا می‌کند. به همین دلیل تقویت آن از اولویت‌های زندگی هر شخصی محسوب می‌شود. همچنین مهم‌ترین نکته پیش از مصرف هرگونه داروی مقوی أعصاب، مشورت با پزشک برای تعیین نوع دارو یا مولتی ویتامین تقویت اعصاب و میزان مصرف آن است.

با وجود مطالب گفته شده اگر باز هم در خصوص استفاده از قوی ترین تقویت کننده اعصاب از قبیل داروهای گیاهی و دمنوش‌ها یا تنظیم عادات خواب و تغذیه پرسشی دارید، می‌توانید با مراجعه به سایت مغزم با متخصصان این مجموعه در ارتباط باشید. کارشناسان این موسسه به دلیل تخصص و دانش بالایی که در این زمینه دارند، می‌توانند بهترین راهکارها و مناسب‌ترین روش‌ها را برای درمان مشکلات عصبی، متناسب با شرایط زندگی برای شما در نظر بگیرند.


دیدگاه کاربران (0)