10 راه درمان استرس کودکان(کاملا کاربردی)-دکتر دهقانی

10 راه درمان استرس کودکان(کاملا کاربردی)-دکتر دهقانی

برای درمان استرس کودکان چه باید کرد ؟

 

هنگامی که کودکی دچار اضطراب می شود، طبیعی است که بدانیم برای درمان استرس کودکان چه باید کرد. اما اگر سطح آگاهی شما درباره درمان استرس در کودکان کم باشد، نخواهید توانست آنها را از استرس به وجود آمده محافظت کنید. حتی این امکان وجود دارد که ناخواسته به اضطراب آنها دامن بزنید. شاید بهترین راه حل رفع استرس این باشد که کودک را تشویق کنیم در زمان بروز اضطراب با آن مقابله کند. تمرین هایی وجود دارند که اگر آنها را به کودکان آموزش بدهیم، خواهند توانست سطح استرس خود را پایین بیاورند. در ادامه توجه شما را به ده تمرین عملی برای از بین بردن استرس در کودکان جلب می کنیم.

 

یک ) با کودک خود همدلی کنید

 

برای درمان استرس کودکان بهترین کار این است که والدین به کودک توجه بیشتری نشان بدهند. والدین باید به او اطمینان بدهند که این وضعیت همیشگی نیست و با گذشت زمان ناراحتی ها و استرس های بوجود آمده کم کم از بین می روند. هیج وقت اجازه ندهید حرفی یا عملی از شما سطح اضطراب کودک را بالا ببرد. کافی است با کودک خود همدلی کنید. مثلا به او بگویید، « می دونم که از دوربین عکاسی خوشت نمیاد. من بهت کمک می کنم که این دوربین یک عکس خوب از تو بگیره!»

هرگز به صورت مستقیم درباره موضوعی که باعث اضطرابش شده است، حرف نزنید. مثلا نگویید آیا برای امتحان فردا استرس داری؟ در عوض می توانید از این جمله استفاده کنید، درباره امتحان فردا چه احساسی داری؟ اگر لحن صدا و زبان بدن شما به گونه ای باشد که آرامش نسبی به کودک را القاء کند، می توان امیدوار بود که فرزندتان بیشتر درباره احساساتش با شما حرف بزند و آرامش بیشتری به دست آورد.

کمک به طفل برای دور کردن از موضوعاتی که باعث استرس او شده است، می تواند خوب و مفید باشد اما در طولانی مدت استرس او را تقویت می کند. اجازه بدهید، این طور بگوییم؛ کودکی را در نظر بگیرید که از یک موقعیت استرس آور ناراحت شده است. طبیعی است که گریه می کند. در وهله اول این گریه برای موقعیتی است که وجود دارد اما والدین اگر به جای توجه به استرس کودک، تنها در پی ساکت کردن او باشند، کودک یاد می گیرد برای به دست آوردن نیازهایش از گریه استفاده کند. این گریه دیگر ناشی از استرس نیست بلکه کودک می خواهد وضعیت را به نفع خودش دستکاری کند.

 

 

درمان استرس کودکان را جدی بگیرید!

 

 

دو ) درمان استرس کودکان با پرت کردن حواس !

راه کار دیگری که می تواند اضطراب کودک را پایین بیاورد، پرت کردن حواس اوست. سعی کنید حواس فرزندتان را از موضوعی که باعث شده است او دچار استرس شود، پرت کنید. یک اسباب بازی به او نشان بدهید یا برایش یک قصه خیالی تعریف کنید.

 

سه ) کودک را با ترس هایش آشنا کنید!

درمان استرس کودکان می تواند با روبرو کردن آنها با ترس ها و استرس هایشان انجام شود. شما می توانید به او بگویید که استرس داشتن امری طبیعی است و گاهی افراد به آن دچار می شوند. مهم این است که بتوانیم بر آن غلبه نماییم؛ نه این که از آنها فرار کنیم.

 

چهار ) درمان استرس کودکان با درگیر کردن آنها

درمان استرس و اضطراب در کودکان می تواند با دیدن یک فیلم ، بازی یا خواندن کتاب امکان پذیر باشد. تنها کافی است فضای خانه را آرام نگه دارید. حتی یک شام خانوادگی نیز می تواند در کم کردن سطح استرس کودک نقش داشته باشد. اجازه بدهید کودک در بازی ها نقش اول را داشته باشد و بازی را مدیریت کند. از او بخواهید بقیه داستانی را که شما برای او خوانده اید، ادامه دهد.

توجه به کودک سطح استرس او را پایین می آورد

 

 

 پنج ) انتظارات واقع بینانه داشته باشید

درمان استرس کودکان می تواند همراه با انتظارات واقع بینانه شما همراه باشد. به این معنی که هرگز به کودک نگویید استرس او غیر مقعول است . می توانید به او بگویید استرس شب امتحان را همه تجربه کرده اند و یا افتادن در حین بازی فوتبال امری است طبیعی و این موارد را می توان کنترل و مدیریت کرد. به کودک خود یاد بدهید که به جای فرار از امتحان یا زمین فوتبال با آنها روبرو شود. به او بگویید که شما انتظار نمره بیست از او ندارید یا هرگز نمی خواهید که در زمین فوتبال از همه بهتر بازی کند. به او نشان دهید که سطح انتظارات شما از توانایی های او در حد معقول بوده و غیر واقع بینانه نیست.

 

شش) به احساس کودک احترام بگذارید اما قدرت همچنان در دست خودتان باشد

 

درمان استرس کودکان فرایندی آسان اما زمانبر است. آسان از آن جهت است که می توانید با چند راهکار خانگی سطح اضطراب کودک را پایین آورید اما این کاهش استرس زمان می خواهد. اگر می بینید که کودک شما از رفتن به پزشک می هراسد، با او همدلی کنید، برایش توضیح دهید که بیماری با نرفتن به پزشک چه خطراتی دارد. به او دلگرمی بدهید که همیشه کنارش هستید اما در نهایت او را با ترسی که دارد روبرو سازید. هرگز اجازه ندهید که کودک با گریه ها و بی قراری هایش قدرت را از دست شما خارج کند.

 

کودک را با ترس هایش روبرو کنید

 

هفت ) به ترس های کودک دامن نزنید؛ این یک راهکار برای درمان استرس کودکان است!

 

یک راهکار دیگر برای درمان استرس کودکان دامن نزدن به آنهاست. تصور کنید که کودک شما از دیدن یک سگ دچار هراس شده است. این تجربه منفی می تواند از خاطره کودک پاک شود. اما اگر شما کودک را به گردش می برید و همچنان نگران هستید که با آمدن یک سگ کودک شما دچار ترس و واهمه شود، به صورت ناخودآگاه این پیام را به طفل خود منتقل می کنید که باید همچنان از سگ بترسد. سعی کنید در چنین موقعیت هایی است کودک را آرام نگه دارید و به او بگویید اضطراب خود را تحمل کند. حالات و روحیات شما نیز در انتقال ترس و استرس بسیار موثر است.

 

هشت) هنگام رویارویی با موقعیت استرس زا نیازی به آمادگی ذهنی کودک نیست!

درمان استرس کودکان می تواند به این نحو باشد که او را در مواجه با موقعیت استرس زا،  غافل گیر کنید. به این معنی که وقتی کودک شما می خواهد به مطب پزشک برود، نیازی نیست حتما از دو ساعت قبل در این باره با او حرف بزنید. هنگامی که از چیزی می ترسیم سخت ترین زمان، موقعی است که هنوز با آن مواجه نشده ایم. صحبت کردن در مورد عوامل تنش زا و استرس آفرین می تواند به اضطراب های کودک دامن بزند.

 

نه ) گاهی صحبت کردن درباره برخی ترس ها مفید است!

گاهی اوقات صحبت کردن درباره برخی ترس ها مفید است. اگر کودک شما به عنوان مثال از دیر آمدن شما به مهد کودک دچار استرس می شود، با او صحبت کنید. برایش توضیح دهید که اگر واقعا روزی برای بردن او از مهدکودک دیر کردید، دقیقا چه اتفاقی می افتد. به او یاد بدهید که در صورت تاخیر شما مربی مهد کودک با او می ماند. حتی به او آموزش بدهید که اگر به عنوان مثال در پایان جلسات تمرین فوتبال مادرش نیاید، بهترین کاری که می تواند بکند چیست. به او راهکار عملی بیاموزید. چند شماره تماس به او یاد بدهید که در صورت لزوم به آنها زنگ بزند. دانستن شماره تماس پلیس، مادر و مادربزرگ و ...می تواند سطح اضطراب کودک را کم کند. شما می توانید حتی چند شماره تماس توی دفترچه اش بنویسید. 

برای درمان استرس در بچه ها به او اجازه بدهید تا درباره ترس هایش حرف بزند

 

ده ) عوامل استرس زا را کم کنید

اگر موقعیت هایی وجود  دارند که باعث می شود تا کودک دچار استرس شود، تلاش کنید آن شرایط را محدود نمایید. به عنوان مثال، اگر کودک از این که دیر به مدرسه برسد دچار استرس است، برایش ساعتی بخرید که بتواند او را سر وقت بیدار کند. نیم ساعت قبل از رفتن به مدرسه به او کمک کنید تا لوازمش را آماده کرده باشد.

 

 


دیدگاه کاربران (0)