تسلط بر ذهن【10 راهکار کاملا عملی】دکتر مهدی دهقانی

تسلط بر ذهن【10 راهکار کاملا عملی】دکتر مهدی دهقانی

تسلط بر ذهن یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین مفاهیم در زمینه رشد و توسعه فردی است که در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. ذهن، به عنوان یکی از قوی‌ترین ابزارهای انسان برای تفکر، خلاقیت و دستیابی به اهداف، نقش حیاتی در زندگی هر فرد دارد. تسلط بر ذهن به معنای آگاهی و کنترل بهتر از فرآیندهای ذهنی و افکار است و امکان ایجاد تغییرات مثبت در زندگی فرد را فراهم می‌کند.

تست شگفت انگیزی که عملکرد واقعی مغز شما را نشان می دهد! اگر می خواهید از سلامتی کامل و کارایی مغز خود مطلع شوید، این تست 100% رایگان را امتحان کنید

در این مقاله، با ما همراه باشید به شما 10 راهکار کاملا عملی تسلط بر ذهن را بیان کنیم. در ادامه این مطلب به بررسی مفهوم تسلط بر ذهن و اهمیت آن خواهیم پرداخت. همچنین، به بررسی روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی که برای تسلط بر ذهن مورد استفاده قرار میگیرد می پردازیم.

گاهی احساس می‌کنیم که ذهنمان پر از گفتگو ها و افکار آشفته است. و این افکار و گفتگو های زیاد موجب می شود تا ما دچار استرس شده و تسلط بر ذهن خود را از دست بدهیم.

 اما ذهن و مغز ما قدرت بی‌نهایتی دارد. آنها مسئولیت ذخیره و مرتب‌سازی اطلاعات را به عهده دارند. هرچند به طور ناخودآگاه این عمل اتفاق می‌افتد، اما ما می‌توانیم با تسلط بر ذهن خود، بهترین استفاده را از قدرت این سرمایه بزرگ ببریم.

برای دستیابی به تسلط کامل بر ذهن، شناخت دقیقی از افکار و ذهن خود لازم است. این آگاهی به هر فرد امکان می‌دهد که به صورت آگاهانه از ذهن خود استفاده کند و باورها و افکار خود را به سمت مطلوب هدایت کند. برای ارزیابی درجه تسلط خود بر ذهن، می‌توانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا احساس می‌کنید که دارید ذهن خود را به طور کامل کنترل می‌کنید؟
  • آیا همواره قادرید در هر زمان از ذهن خود بهره‌برداری کنید؟
  • آیا شما ذهنتان را کنترل می‌کنید و یا ذهن شما شما را کنترل می‌کند؟
  • آیا با درگیری‌های ذهنی کمی روبرو هستید؟

پاسخ به این سوالات به شما کمک خواهد کرد تا درکی نسبی از تسلط خود بر ذهن خود داشته باشید.

در ادامه راهکار های عملی برای داشتن تسلط بر ذهن خود را برای شما شرح میدهیم.

1- از مدیتیشن کمک بگیرید

یک راه بسیار خوب برای ایجاد عادت و تسلط بر افکار ذهنی و پذیرفتن افکار ناخواسته، مدیتیشن است. ممکن است بگویید که مدیتیشن به شما برای تسلط بر ذهن کمک چندانی نمیکند، به خصوص در ابتدا.

شما نشسته، آرام می‌شوید، اما هر چقدر هم که سعی می‌کنید ذهنتان را خالی کنید، افکار تصادفی به شما برمی‌گردند و شما را از آرامشی که در تلاش برای دستیابی به آن هستید، پرت می‌کنند.

درباره مدیتیشن باید بدانید: واقعاً می‌تواند به تغییر مغز شما کمک کند، اما شما باید به آن پایبند باشید.

به ویژه، مدیتیشن ذهن‌آگاهی می‌تواند به شما در تسلط بر تمرکز بر روی اتفاقات به عنوان رخدادهایی که رخ می‌دهند، مهارت بیشتری ببخشد.

همانطور که بیشتر به طور ذهن‌آگاهانه عمل می‌کنید، متوجه خواهید شد که دیگر نیازی به به طور مداوم جلب توجه خود از افکار مزاحم یا حواس پرت کنید.

مدیتیشن علاوه بر بهبود کنترل آگاهی شما، فواید دیگری نیز دارد: می‌تواند شدت احساسات منفی و استرس را کاهش دهد، انعطاف‌پذیری و همدلی را افزایش دهد و حتی به کاهش کاهش توانایی‌های شناختی مرتبط با پیری منابع معتبر کمک کند.

2- دیدگاه خود را تغییر دهید

خودگویی می تواند کمک زیادی به تغییر طرز فکرتان کند، اما نحوه صحبت با خودتان مهم است.

وقتی به نظر نمی رسد که خودتان را به صورت اول شخص مخاطب قرار دهید تأثیر زیادی ندارد، سعی کنید به دیدگاه سوم شخص تغییر دهید. مثلا:

به جای: "من احساس بدبختی می کنم، اما بدتر از این را گذرانده ام، بنابراین می توانم با این موضوع نیز کنار بیایم."

سعی کنید: «می دانم که در حال حاضر احساس بدبختی می کنی، اما برای کنار آمدن با چالش های دیگر سخت کار کرده ای. من می دانم که تو نیز قدرت رویارویی با این مشکل جدید را داری.»

ممکن است کمی ناخوشایند به نظر برسد، اما این استراتژی ارزیابی مجدد شناختی چند مزیت مهم را به منبع قابل اعتماد ارائه می دهد.

در ابتدا، تغییر موقعیت خود به عنوان یک ناظر بیرونی به ایجاد فضایی از افکار و احساسات شدید کمک می کند. شما در حال عقب نشینی از طرز فکری هستید که فقط باعث تشدید ناراحتی می شود.

نگاه کردن به یک موقعیت از این منظر دور جدید اغلب دیدن تصویر کامل را آسان‌تر می‌کند، نه فقط فوری‌ترین اثرات را.

دوم، انتخاب آگاهانه برای بررسی موقعیت‌ها از منظر سوم شخص به شما کمک می‌کند تا افکار در حال چرخش را قطع کنید و احساسات خود را به شکلی سازنده کشف کنید.

3- روی نکات مثبت تمرکز کنید

چارچوب بندی مجدد مثبت یکی دیگر از استراتژی های ارزیابی مجدد است که می تواند به شما کمک کند تا کنترل ذهنیت خود را دوباره به دست آورید.

چارچوب بندی مجدد نتیجه واقعی یک موقعیت را تغییر نمی دهد، اما می تواند احساس شما را نسبت به شرایط خودتان تغییر دهد.

دیدگاه مثبت درها را به روی دنیا باز خواهد کرد. وقتی بر رویدادهای منفی تمرکز می کنیم نه تنها در گذشته زندگی می‌کنیم، بلکه درهای آینده را هم می‌بندیم. هیچکس نمیتواند با فکر کردن به نکات منفی برای آینده خود رویا پردازی کند وقتی هیچگاه احساس خوشحالی نمی کند .

با این حال، وقتی نتایج مثبت را می‌بینید و هیجانات مثبت را احساس می‌کنید (لذت، عشق، هیجان و شگفتی) در آینده و در دنیای اطراف امکان وقوع بیشتری را می‌بینید.

4- از تکنولوژی دوری کنید

ما در عصری زندگی می کنیم که بجای دورهمی ها و مهمانی ها دوستانه و صمیمی مدام در شبکه های اجتماعی گشت و گذار می کنیم و این کار در همه رده های سنی به یک همه گیری تبدیل شده است.

بسیاری از افراد بیشتر ساعات شبانه روز خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانند و اگر کمی با آن ها همکلام شوید تصویر درستی از وضع و حال خود ندارند.

5-ورزش کنید

تحقیقات نشان میدهد که انجام ورزش تاثیر بسیار زیادی در عملکرد بهتر مغز دارد و همچنین ورزش و سلامت مغز در ارتباط هستند. همچنین نشان داد که حتی تنها یک طرفدار ورزش بودن نیز ممکن است تأثیر مثبتی بر مغز شما داشته باشد. بازی کردن یا تماشای ورزش می‌تواند بر شبکه‌های عصبی که از درک زبان پشتیبانی می‌کنند، تأثیر بگذارد.

6- رویاپردازی کنید

استفاده مناسب از تکنیک رویا پردازی ، علاوه بر افزایش خلاقیت شما، باعث استفاده بهتر از هوش و ذهن شما شده و شما را در رسیدن به اهدافتان کمک خواهد کرد. همچنین این راهکار به تقویت حافظه شما کمک خواهد کرد.

7-رژیم غذایی سالم داشته باشید

دانشمندان و پزشکان همیشه به مصرف غذاهای سالم برای بهبود عملکرد ذهن تاکید دارند و همچنین تحقیقات مختلفی نشان میدهند که عملکرد ذهن رابطه مستقیمی با تغذیه و رژیم سالم غذایی دارد. بنابراین برای اینکه بتوانید تسلط خود را بر روی مغز خود بالا ببرید باید از مواد غذایی سالم و سرشار از ویتامین های مختلف استفاده کنید.

امروزه به دلیل مشغله های کاری و اجتماعی افراد، مصرف غذاهای فست فود بیشتر شده است که این نوع غذاها جزو غذاهای ناسالم بوده و برای عملکرد مغز تاثیر منفی می گذارد.

8- تجسم خلاقانه داشته باشید

برای تسلط بر ذهن و یکی از راه های رسیدن به تمرکز و کنترل ذهن، تجسم رویاهایتان به صورت روزانه می باشد. می توانید چشمانتان را ببندید و در گوشه ای آرام و بدور از هیاهوهای روزانه بنشینید و یا اگر می خواهید دراز بکشید.

گام به گام رسیدن به آرزویتان با جزئیات بیشتر تجسم کنید. احساسش کنید، لذت رسیدن به آن را لمس کنید. این روش یکی از راه های موثر برای تمرکز ذهن و تسلط بر ذهن می باشد. بعد از مدتی تأثیرات مثبت را در روح و روان و حتی زندگی خود لمس خواهید کرد.

9-خواب کافی داشته باشید

داشتن خواب نا منظم در طول شبانه روز باعث تشویش و پراکندگی افکار در ذهن شما شده و تسلط شما را نه تنها بر ذهن، بلکه بر کار‌های روزانه و فعالیت هایتان به طور چشمگیری کاهش خواهد داد.

پس خواب کافی داشتن یکی دیگر از راه هایی است که می تواند در مسلط شدن شما بر ذهنتان کمک کند.

10-برنامه مدیریت زمان داشته باشید

داشتن برنامه روزانه و منظم برای کارهای روزانه علاوه بر مدیریت زمان و جلوگیری هدر رفتن آن می تواند موجب تمرکز بالا بر افکار شما شده و از پریشانی افکار جلوگیری کند.

با این کار به ذهن خود در ترتیب بندی و منظم کردن افکار کمک می کنید و ذهن خود را از استرس های بیهوده دور میکنید.

سخن آخر

ذهن ما مهم ترین و قدرتمند ترین عضو بدن ماست و این عضو برای عملکرد بهتر نیاز به مراقبت دارد و این مراقبت انواع مختلفی دارد که انجام آن ها باعث بهبود عملکرد و افزایش تسلط شما بر ذهنتان می شود.

در این مطلب سعی کردیم به طور خلاصه 10 راهکار کاملا عملی را برای شما معرفی کنیم تا شما با انجام آن ها بتوانید میزان تسلط بر ذهن خود را بالا ببرید.

 


دیدگاه کاربران (0)